АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Българските агростоки - къде & какво изнасяме?
България традиционно формира положително салдо в търговията си със селскостопански стоки, показва анализ на МЗХ. През 2014 г. то надхвърля 1,6 млрд. щ. д., а през първите седем месеца на 2015 г. възлиза на 519 млн. щ. д., което е с близо 8% повече на годишна база. През последните години търговията с аграрни стоки представлява около 12 - 13% от общия стокообмен на България, около 17 - 18% от общия износ и около 9 - 10% от общия внос. След присъединяването на България към ЕС през 2007 г. страните от ЕС се утвърждават като основен партньор в аграрната търговия на страната, което се обяснява с по-изгодните условия за търговия на единния европейски пазар. През последните години ЕС формира около 75% от аграрния стокообмен на страната, като около 70% от българския износ е насочен за държавите-членки на ЕС, а около 80% от доставяните в страната селскостопански продукти са с произход от ЕС.
В рамките на ЕС, най-значителен е износът на селскостопански стоки за съседните Румъния и Гърция. Следват Испания, Германия, Италия, Франция, Нидерландия, Белгия, Полша, Португалия и др.
Сред страните извън ЕС, основни дестинации на българския селскостопански износ са: Турция, Обединени арабски емирства, Либия, Сирия, САЩ, Русия, Македония, Китай и др.
Водещи стоки в аграрния износ на страната в стойностно изражение са зърнени и маслодайни култури (пшеница, царевица, ечемик, слънчоглед, рапица), тютюни и цигари, сирена, тестени продукти, храни за животни, месо (основно птиче), вина и др.
МЗХ прилага редица мерки, свързани директно с стимулиране на българския аграрен износ.
Така например, Министерството води кореспонденция с компетентни органи на различни страни за уточняване на условията, при които могат да се внасят определени земеделски стоки на съответния пазар и договаряне на необходимите образци на сертификати. Прилагат се и различни държавни помощи за участие на български производители в селскостопански изложения.
През последните няколко години специално внимание се обръща и на използването на възможностите за прилагане на промоционални програми, съфинансирани от ЕС, които могат да допринесат за увеличаване на износа на български земеделски стоки както в ЕС, така и в трети страни. От 2009 г. насам са одобрени общо 16 промоционални програми за земеделски продукти с българско участие по Европейската схема за промоции.
Последните четири програми са одобрени на заседание на Комитета за обща организация на селскостопанските пазари към Европейската комисия, формат „Промоции на земеделски продукти”, проведено на 23 октомври 2015 г. Това са:
„Информационна и промоционална програма за пресни череши” – предложена от Националния съюз на градинарите в България и е за промоция на пресни череши на пазарите на Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и Беларус на обща стойност 1 639 645 евро;
Информационна и промоционална програма за пресни плодове „Обичам плодове” – предложена от Асоциацията на земеделските производители в България и е за промоция на пресни плодове на пазарите на Обединеното кралство, Литва и Румъния на обща стойност 4 053 397 евро;
„Промоция на вина със ЗНП/ЗГУ в трети страни” – предложена от Националната лозаро-винарска камара и е за промоция на вина със ЗНП/ЗГУ на пазарите на САЩ и Китай на обща стойност 3 578 397 евро;
„Промоция на европейски спиртни напитки с географско указание” – предложена от Регионалната лозаро-винарска камара „Южно Черноморие” – Бургас и гръцкото сдружение „Tirnavos” и е за промоция на българска ракия и гръцка спиртна напитка „ципуро” на пазарите на САЩ, Русия и Беларус и е на обща стойност 3 910 309 евро.
От 1 декември 2015 г. ще се прилагат нови правила относно мерките за информиране и насърчаване на европейското селско стопанство, съгласно Регламент (ЕС) № 1144/2014 на Европейския парламент и на Съвета за мерките за информиране и насърчаване, свързани със селскостопанските продукти, прилагани на вътрешния пазар и в трети държави. За тях в следващия материал.
Tweet |
|