АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Българските самолети ДАР Соло в Хановер
12:20 | 11.04.2011 2894 коментари 0
Мира Лазарова
Най-голямото изложение на лека и спортна авиационна техника в Европа се открива на 13 април във Фридрисхафен, Германия. Посетителите на АЕРО 2011 ще могат да видят за трети пореден път произведените от българската компания Аероплани ДАР ЕООД летящи експонати. Инж. Тони Илиев, конструктор и собственик на компанията е подготвил два специално разработени самолети модел ДАР – Соло за това изложение - един е съгласно американските стандарти за ултралека авиация ФАР 103 и още един - немска модификация на българския самолет, клас ултралек с тегло празен 120 кг.Как се развива такъв бизнес в България е естественият въпрос? Известно е, че производството на поръчкови коли, мотори и самолети е индустрия, концетрирана главно в САЩ и по-малко в Европа – основно във Великобритания, Германия и Франция. В България такъв пазар няма поради липса на традиция, а и на финанси.
Тони Илиев произвежда малки самолети, като още от самото начало преди повече от 15 години, се ориентира към външни пазари. От години продава дву местни машини в САЩ и Франция, същевременно предлага пълен комплект (китове) от части, за да бъде сглобен самолетът от клиента, който го е поръчал. Китовете добиват все по-голяма популярност в Америка.
Например едноместният ДАР Соло фирмата го продава повече от пет години, като той е съобразен с американските изисквания за въздухоплаване. Цената на готовата машина е около 17 хил. евро, а комплект за сглобяване - почти 7 хил. евро.
Тони Илиев започва да конструира още през 1995 година, а първият продукт е двуместен самолет, който обаче така и остава незавършен. Четири го дини по-късно се появява машината ДАР 21 и прави първия си успешен полет. По-късно се конструира и моделът ДАР 23. Илиев обяснява, че това са класически самолети с триосно управление и с мощност от 50-100 к.с. Те могат да летят по два часа със скорост 140-150 км/ч на височина от три хиляди метра. Ако се направят допълнителни подобрения, времето, което те остават във въздуха стига до 7 часа. Според Илиев това е един от начините самолетите да се използват не само за удоволствие, но и за работа в земеделието. През 2000 година Изпълнителната агенция за малките и средни предприятия обявява ДАР 21 за продукт на годината.
Освен откриване на пазарните ниши и клиентите по света Илиев признава, че най-важното при неговата работа е била изработване на най-добрата технология, която да направи продукта по-евтин и продаваем.
Първоначално производството било прекалено трудоемко, като цената на един самолет, които в повечето случаи били единични бройки, стигала до 50-60 хиляди долара. В периода 2006-2007 година компанията търси нова технология, като целта е качество и минимум участие на жива работна ръка в създаването на отделните детайли, които трябва да са унифицирани. Илиев поканва водещ програмист - Емил Зарков, който създава специална програма за фирмата – цялата дейност се ориентира към лазерно рязане и изработка на детайлите чрез цифрово управляеми машини. Инженерите проектират, после детайли се възлагат на фирми подизпълнители. Формулата се оказва успешна.
За година и половина е готов прототипът на първия самолет, моделиран дигитално на 100%. Променената технология смъква цената на един самолет повече от 50% до 20-25 хиляди долара. Продават се няколко самолета от сериите ДАР 21 и ДАР 21 S.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg