АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Българските сериали или скромните 2.5 млн.лв.
Ива Стойкова
Три нови български сериала са в програмата на две от националните телевизии тази пролет. БНТ прави първия си сезонен сериал - „Под прикритие”. bTV вече има опит със „Стъклен дом”, който приключва втория сезон и предстои трети. Телевизията излъчва и сериала „Столичани в повече”, очаква се и стартът на „7 часа разлика”. Нова тв продължава с известния “Забранена любов”.
Появява ли се в България нова индустрия – тази на сериалите, както това се е случило през последните десетилетия по целия свят. Продуцирането на телевизионни сериали е една от най-доходоносните сфери, след като актьорите в някои от тях получават огромни хонорари – Чарли Шийн в „Двама мъже и половина” взема почти $1 млн. на епизод, Уилям Петерсън от „Местопрестъплението” - $600000, Кира Седжуик от „Разобличаване”- $275 000.
На Балканите тази индустрия процъфтява в Турция, като един епизод от драматичен сериал има бюджет от 300 000 лири / 130 хил. евро/, докато серия от ситком излиза между 60-100 000 лири / до 44 хил.евро/.
Къде е България?
Единствено обществената телевизия дава яснота колко струва подобен тип продукция. От сайта на БНТ става ясно, че 234 728 лв. с ДДС е цената за една серия и 2 647 590 за 12 серии. Проектът „Под прикритие” е бил избран от комисията като най-перспективен, защото бюджетът е изготвен съобразно съществуващите нормативи, залегнали в правилника за филмопроизводството на БНТ.
„Под прикритие” е продукция на БНТ и „СИА” ЕАД с представител Димитър Гочев и Росен Цанков.
В икономическата обосновка присъства перспектива за привличане на допълнителни инвестиции в размер на 15-20% от общия бюджет чрез: Продуктово позициониране - намерение на „Хайнекен-Загорка” и „Добруджански хляб” АД; Дофинансиране със средства от Столична община; Възможност за привличане на чуждестранен ТВ оператор като копродуцент; Осъществяване на бартери по отношение на костюм, реквизит, терени за снимки, обзавеждане.
Проектът дава възможност за копродуцентско участие на „СИА” ЕАД със снимачна, монтажна, осветителна техника, както и за участие на БНТ със свой транспорт и услуги. Сериалът е обвързан с рейтинг, особено предвид променената пазарна среда -конкуренцията на две комерсиални телевизии.
bTV – мистерия за цената на епизод
Бюджетите на другите два сериала остават мистерия поради отказ на продуцентите и телевизията да дадат отговор на конкретно зададени въпроси.
EconomyNews.bg обаче разполага с информация за рекламните оферти за новия „Столичани в повече” в периода 23 март – 8 юни за 12-те епизода на сериала. Този сериал е продукция на bTV и “Dream Team Productions” с изпълнителен продуцент Евтим Милошев.
Офертата за спонсорство на сериала включва 5 различни вида рекламни форми в bTV, чиито общ брой излъчвания е 88. Брутната цена по тарифа е 390 829 лв. без ДДС, а специалната брутна цена на пакетното предложение: 267 714 лв. без ДДС. Предлага се спонсорство на сериала, чрез комбинация от активности, които включват: спонсорски заставки, промо анонси, брандирани шапки реклама, cut-ins, skyscrapers. Предоставя се и възможност за присъствие в порталния сайт www.btv.bg, www.ladyzone.bg и секцията/сайта на проекта чрез различни рекламни форми и PR материали.
Същата схема изглежда се прилага и досега за „Стъклен дом”, продуциран от bTV и „Камера” ООД с изпълнителни продуценти Димитър Митовски, Димитър Гочев и Росен Цанков.
230 хил.лв. за един епизод
С други думи, финансовите възможности на телевизиите и приходите от реклама по време на излъчванията на гледаем сериал очертават приблизителен бюджет за един български епизод в границите между 180-230 хил. лв. Реализацията на проект от 12 серии, форма, към която се ориентират продуцентите, предполага и общ бюджет не по-голям от 2.5 млн.лв. Ако тази формула проработи във времето, няма причина българските сериали да не се развият във времето. „Стъклен дом” има досега 11 и 17 епизода, съответно за първия и втория си сезон, „Под прикритие” и „Столичани в повече” са замислени по 12 епизода през първия сезон.
Времетраенето е различно. Един епизод от „Под прикритие” е 54 минути, почти толкова е и епизод от „Столичани в повече”, докато „Стъклен дом”- 90 минути. Всички сериали се излъчват в най-гледаното програмно време.
Публиката и българските сериали
Очевидно след реалити форматите, латино сериалите и турските мелодрами, българската публика иска да види родната действителност и тъкмо това дава шанс на тези продукции. Неочаквано "Столичани в повече" изпревари по гледаемост турския хит "Забраненият плод", като още първият епизод на комедийната драма, привлече близо 70% от цялата ТВ аудитория.
Нова телевизия не остана по-назад и възобнови спрения „Забранена любов”, който се оказа първият забелязан от по-широка зрителска аудитория продукт. Въпреки че този сериал е адаптиран от австралийския „Sons and daughters” и немския „Verbotene Liebe”, но най-много черпи от хърватския римейк „Zabranjena ljubav”, той постави начало на очертаващата се нова тенденция. И друг сериал на Нова телевизия има подобна несигурно съдба - „Хотел България”. Само 83 серии от предвидените 250 виждат бял свят. Ръководство на телевизията решава, че сериалът гълта средства без никаква възвращаемост. „Забранена любов” е реабилитиран през есента на миналата година и дори прави пробив в латвийска телевизия.
Родните сериали заразиха публиката и жънат големи успехи, защото българинът има потребност от самопознание. На това се дължат и дългите опашки пред касите на театрите, заяви за bTV кинокритикът проф. Вера Найденова.
Има обаче и друг много важен момент. Телевизиите усетиха празното място, което се отваря след поскъпването на турските сериали. Докато преди две–три години сериал от 100 епизода струва до 200 хиляди евро / 1000-2000 евро на епизод/ силното търсене доведе до сериозен скок на цената - 18 хил. евро на епизод или почти 2 млн.евро за турска сапунена опера от 100 епизода. Сега телевизиите могат с 2-3 млн.лв. да постигнат много по-сериозен успех и да реализират по-стабилни рекламни приходи, показвайки българска драма, към която очевидно интересът става все по-голям.
Индустрията на Балканите
Гърция и Турция са основните производители на сапунени опери в региона, като Турция може да се похвали с истинска индустрия. През 2008 г. по 11 телевизионни канала с национален обхват са излъчвани 63 местни сериала, през сезона 2009/2010 година по 7 канала са излъчвани 42 сериала. Заради намалелите приходи от реклама телевизионните канали се пренасочват от драматични сериали към ситуационни комедии, които имат по-ниска цена. Като вече отбелязахме един епизод от драматичен сериал струва около 300 000 лири, докато една серия от ситком излиза между 60-100 000 лири. През 2010 г. секторът се е свил с 30%, 50 хиляди души от работещите в него са останали без работа, а възнагражденията на актьорите и техническите екипи са били намалени средно със 40%, според турските медии. Заплащането на звездите след кризата е намаляло. Изпълнителите на главните роли получават между 5 и 20 000 лири на епизод, режисьорите: 3-15 000 лири, сценаристите: 3-10 000 лири. С 20% са спаднали и приходите от реклама - преди кризата епизод от сериал с висок рейтинг е печелел между 300 000 - 900 000 лири. В последно време се разраства спонсорството на сериали срещу реклама на марката. Основните спонсори плащат между 10 и 70 хиляди лири на епизод. Изискването на продуцентите и телевизиите е сериалите да са с дължина 90 минути. Това разбунтува неотдавна мнозина от актьорите и екипите на телевизионните сериали, които се оплакаха с прекалената си натовареност.
Снимка:Cлушай.com
Tweet |
|
Добра статия.Браво на авторката.