АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Българските фирми - най-нередовни платци
След отчетеното през 2015 г. подобряване в навиците на плащане в Европа,
тази година редовността им отново се влошава. Навременните плащания през
2016 г. са средно 77%, при 78% година по-рано. Това показват данните от
ежегодното проучване на EOS „Навици на плащане в Европа“ 2016, което се
провежда съвместно с института за пазарни проучвания TNS Infratest и обхваща
14 европейски държави. България е в унисон с тази тенденция – едва 72% от
фактурите се погасяват в уговорения срок, докато година по-рано редовни бяха
74% от плащанията.
Друг показател, следващ европейския тренд, е отпусканият срок за отложено
плащане – българските компании вече дават средно 36 дни на клиентите си за
плащане на фактурите, с 3 дни повече в сравнение с 2015 г. В Европа този срок
се удължава с 2 дни – от 34 на 36, а в Източна Европа – от 36 на 38 дни.
Навици на плащане на бизнеса
Българските бизнес клиенти са най-нередовните платци в Европа – едва 70% от
фактурите се плащат в срок (при 73% средно за Източна Европа и 76% за цяла
Европа). Забавата, с която фирмите се разплащат у нас, също е значителна – 28
дни след падежа на фактурата, като единствено в Гърция отчитат един ден
повече. През 2016 г. компаниите в България удължават даваните срокове за
отложено плащане на своите бизнес клиенти от 38 през 2015 г. на 41 дни, като
това резултира и в ръст при забавените и отписани вземания – от 28% на 30%.
Сред водещите причини за просрочие при бизнес клиентите в България
продължават да бъдат временните ликвидни затруднения (посочвани при 48% от
анкетираните) и забавените плащания от собствени клиенти (при 40% от
респондентите). Значително нарастване се отчита при използването на
търговски кредит като причина за просрочия (от 25 на 35%). „Отчитаме тревожен
ръст при компании, които дават на клиентите си т.нар. „търговски кредит“ при
продажби – много дълги срокове за плащане, което води до недостиг на
ликвидност и повече просрочия по веригата на междуфирмените вземания“ –
коментира Райна Миткова, управител на ЕОС в България.
Данните по сектори в България показват съществени разлики. Подобрение при
бизнес клиентите се отчита единствено в сферата на търговията – 27%
просрочени и отписани вземания при 28% година по-рано. В същото време
секторите услуги и промишленост отбелязват влошаване – съответно с 30% в
сектора на услугите при 27% година по-рано и 32% при промишлеността спрямо
30% през 2015 г. При компаниите от последния сектор има и най-голямо
нарастване на периода на просрочие – с цяла седмица спрямо 2015 г.,
достигайки 27 дни.
„При секторния анализ забелязваме други причинно-следствени връзки –
положителните резултати за сферата на търговията отдаваме на това, че тези
компании през последните години най-често използват външен партньор за
управлението на вземанията си – над половината от тях си сътрудничат с
външни специалисти (52%), удвоявайки показателите от 2014 година, когато са
били 26%“ – обяснява Райна Миткова. В същото време в сферата на услугите
малко над една трета от фирмите (35%) прибягват до съдействието на външен
специалист, което е с 5% по-малко спрямо предходната година, а в
промишлеността са 42% – отново намаляващи с процент спрямо 2015 г.
Партньорство с външен доставчик на услуги (в %)
Навици на плащане на гражданите
При гражданите се наблюдава по-умерен спад на навременните плащания до
77% при 78% през 2015 г. За сметка на това обаче при компаниите, работещи с
граждани, се забелязва по-сериозно нарастване на вземанията, които фирмите
отписват – от 3 на 5%. Основна причина за просрочие при гражданите е
временната липса на парични средства (35%), показваща ръст от 6% спрямо
2015 г. Следват я безработицата и общата икономическа ситуация, споменавани
от 30% от анкетираните. Безработицата е топ причина за неплащане в Източна
Европа (49%), следвана от свръхзадлъжнялостта (35%), като този показател в
България е двойно по-нисък (18%).
Основните негативни последици за бизнеса в България, причинени от забавени
плащания, са намалените печалби (40%), следвани от липса на ликвидност
(38%) и по-високи разходи за лихви (27%), като тези изводи следват тенденцията
в Източна Европа. В същото време, водещи предизвикателства пред компаниите
остават подобряването на навиците на плащане на клиентите (31%),
постоянството при спазването на сроковете за плащане (24%) и проверката на
кредитоспособността на клиентите (24%). „Добро решение за справяне с тези
предизвикателства може да бъде партньорството с външен специалист по
управление на вземания. Анкетираните посочват, че особено много ценят
експертния опит, който подобни компании споделят. В същото време,
аутсорсингът на тази странична дейност помага на фирмите да се съсредоточат
и развиват основния си бизнес“, твърди още Миткова.
Tweet |
|