EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Българско вино в Канада, пада монопол

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Българско вино в Канада, пада монопол

mail15:20 | 19.02.2016прегледи 1674 коментарикоментари 0


За добри новини за производителите и търговците на български вина съобщава Десислава Драгнева, ръководител на Службата по търговско-икономически въпроси (СТИВ)-Канада. Тя информира, че дългогодишният монопол върху търговията с вина (местно производство и от внос) е на път да отпадне, след като правителството на провинция Онтарио разреши директната продажба на вина в магазинната мрежа за хранителни стоки, а не само в специализираната монополна верига LCBO.

Стъпката е сериозен пробив, тъй като до момента продажбите вино и високоалкохолни напитки се осъществяваха само в две монополни вериги - LCBO и SAQ, съответно за англо- и френскоезичната част на Канада.

Очаква се аналогично решение да вземе и парламентът на провинция Квебек, който в момента обсъжда проект на закон, даващ правото на дребни винопроизводители да продават винената си продукция директно в магазинната мрежа, а не само чрез SAQ. Ако законът бъде гласуван, монополът (макар и частично, бавно и с известни условности) ще бъде преодолян.

На 18 февруари 2016 г. Консултативният съвет при Премиера на Онтарио оповести препоръките си за модернизация на търговията на дребно и дистрибуцията на вина и спиртни напитки на територията на провинцията. Сред препоръките са:

Лицензиране на 150 нови обекта за продажба на внесени и местни вина;

Стартиране на процедурата по новото лицензиране от средата на тази година с издаването на 70 нови лиценза, от които 35, даващи право на незабавна продажба на внесени и местни вина, и 35 за право за продажби само на местни вина за първите 3 години от лиценза, а след изтичане на този период на рестрикции - и за продажби на вина, внос от чужбина;

Коригиране на данъчните ставки и разписването на технически изисквания за начина на разполагане на вината в магазинната мрежа за хранителни продукти;

Функциониране на монополиста LCBO като търговец на едро по отношение магазинната мрежа за хранителни стоки.

Казано накратко, решението за либерализация на продажбите предполага предварително лицензиране на търговските обекти. Каквито и да са евентуалните първоначални рестрикции в хода на лицензирането, те ще целят известен протекционизъм над канадското производство, който с времето ще отпадне по чисто пазарни причини.

„Продукцията на българските винопроизводители е разпознаваема и харесвана в Канада, но е далеч под търсените количества“, коментира за БСК Драгнева и допълва, че местното производство не е сред предпочитаните. Освен това, важно е да се отбележи, че канадският пазар отдава голямо значение на стикера върху бутилката, сочещ награждаването на продукта в рамките на различни конкурси.

В тази връзка Драгнева препоръчва българските производители да се включат в предстоящия през пролетта на тази година (29-31 май) международен конкурс Sеlections Mondiales des Vins Canada, който по традиция ще се проведе в Квебек (хотел „Делта“). Всички подробности относно регистрацията на участниците, таксите, периода на регистрация, начина на плащане, критериите за получаване на отличие, специалните награди, обявяването на победителите и ползите за отличилите се, са описани в детайли на четири езика на страницата на конкурса: http://www.smvcanada.ca. Предвид отличното представяне на българските винопроизводители в последните години, сред международното жури предполагаемо се очаква да има и български съдия.

По време на миналогодишното издание на конкурса са били регистрирани 2151 продукта от цял свят, а представянето на българските участници е било повече от впечатляващо. Българските производители са спечелили 5 златни и 7 сребърни медала, както и сериозно признание, освен на международното жури, така и на канадските винопроизводители. Носителите на златни медали са „Изба Карабунар“ ООД, „Телиш“ АД, „Вила Юстина“ ООД, „Едорадо Миролио“ ЕООД и „Анжелус Естейт“. Продуктите са били оценявани от представители на Франция, Швейцария, Канада, Румъния, Бразилия, Белгия, Испания, САЩ, Италия, Перу, Австрия, Германия, Мексико и Унгария.

„Инвестирането в популяризиране на продукцията зад граница не е без значение, особено в Канада. Производителите-медалисти от конкурса по правило се ползват с доверие, доколкото медалът ги категоризира като едни от най-добрите в света. Такива производители обикновено са промотирани в специализираните издания за агенти по вноса. Наградените продукти стартират на канадския пазар с отлична репутация сред северноамериканските търговци на едро и ресторантьорите чрез публикуването на победителите в най-големия професионален уебсайт - the Global Wine and Spirits. (www.globalwinespirits.com), както и в «Ръководство за купувача» (the Buyers Guide of SMV Canada), което е действително четен наръчник на дистрибуторите и ресторантьорите. Освен това, ръководството е достъпно в големи тиражи пред специализираните вериги за търговия със спиртни напитки и се ползва и от масовия потребител. Специално внимание на наградените продукти и на техните производители по традиция се отделя и в канадското списание “Prestige“, с около 100 хил. читатели месечно, както и в списание HRI, ориентирано към хотелиери, ресторантьори и търговски структури“, информира българският търговски представител в Канада.

За 2015 г. българският износ на вино е на обща стойност 568 551 канадски долара, което го прави близък като стойности с износа на Чехия, Холандия, Хърватия, Швеция и Румъния. Вносът на вина в Канада се предлага в бутилки от 250 мл. – до 6 литра. Най масов е вносът в разфасовки от 750 мл. и от 1.5 л.

През годините България е представяна на канадския пазар със следните продукти, дадени от БСК : Mezzek White Soil Chardonnay 2011 (винарска изба Катаржина); Nimbus Rubin / Merlot 2008 (Винарна Телиш); Castra Ruba Via Diagonalis 2007 (Винарна Кастра Руба); Domaine Boyar Cabernet Sauvignon/Merlot 2010 (на Домен Бойар); Mezzek White Soil Syrah 2011 (Винарска изба Катаржина); Persona Cabernet Sauvignon / Syrah 2009 и Persona Syrah 2011 (Винпром Ямбол); Saint Ilia Estate Merlot / Mavrud 2009; Sant'Ilia Muscat Ottonel 2010 и Soli Pinot Noir 2009 (Винарска изба Едоардо Мироглио); Tcherga Cabernet Sauvignon / Mavrud 2010 (Винимпекс/Домен Менада); Domain Menada M & M Merlot / Mavrud (Домен Менада); Domaine Boyar Réserve Merlot 2008 (Домен Бойар) и Villa Lyubimets +359 Metaphor 2005 (Вертикал АД). Ценовият диапазон на вината е 9.95 – 17.80 долара за бутилка от 750 мл. С особен интерес се ползват продуктите на „Телиш“, „Винпром Ямбол“, „Домейн Менада“ и Винарска изба „Катаржина“ – за червените вина. Особено харесвано от белите вина е производството на шардоне на Винарска изба „Катаржина“.

 

 


Тагове: вино, Канада
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg