EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Бързи обезщетения за купувачи

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Бързи обезщетения за купувачи

mail15:15 | 14.03.2013прегледи 512 коментарикоментари 0


Европейските потребители ще имат достъп до евтинa, бързa и справедливa система на посредничество в споровете с търговци на стоки и услуги, благодарение на два нови закона, гласувани на 12 март. Тяхната цел е да спестят на потребителите дълги съдебни дела, особено при проблеми с онлайн и трансгранични покупки.
Новите правила за алтернативно разрешаване на спорове (АРС) и за онлайн разрешаване на спорове (ОРС) целят да дадат на потребителите бърз, евтин и неформализиран начин за разрешаване на спорове с търговци като алтернатива на често дългите съдебни процедури.

АРС посредник за всеки спор
Много държави-членки вече имат схеми за алтернативно разрешаване на спорове, но липсата на общи стандарти, необхващането на някои сектори или претовареността на посредническите органи затрудняват използването им от страна на купувачите. Директивата за алтернативно разрешаване на спорове ще изисква държавите да гарантират, че за всички бизнес сектори съществуват безпристрастни АРС органи.
Схемите за АРС ще обслужват жалби за стоки и услуги, независимо дали са закупени онлайн или в магазин, зад граница или в собствената държава. Споровете по принцип трябва да бъдат решавани в рамките на 90 дни и АРС услугата следва да бъде безплатна за купувача или да предвижда само „номинална такса“.
„Директивата за алтернативно разрешаване на спорове е добра новина, както за купувачите, така и продавачите. Евтин механизъм на ЕС за бързо обезщетение ще спести на потребителите милиарди евро годишно, насърчавайки трансграничната електронна търговия, която е значим стимул за растеж в единния европейски пазар“, коментира докладчикът за АРС Louis Grech (С&Д, Малта).
Обработване на оплакванията по ОРС онлайн
Отделен регламент разглежда онлайн разрешаването на спорове (ОРС). Той предвижда онлайн платформа на всички езици на ЕС, която да бъде създадена и поддържана от Европейската комисия. Платформата, която ще бъде достъпна през портала „Your Europe“, ще предлага стандартни формуляри за подаване на жалби и ще предлага на купувачите най-подходящата схема за решаване на техния спор. Предоставената от потребителите информация ще бъде защитена от разпоредбите на ЕС в областта на неприкосновеността на личния живот и правилата за защита на личните данни. Платформата за ОРС ще бъде на разположение за всеки спор за онлайн продажба, независимо от това дали продавачът се намира в ЕС.
„Потребителите и търговците, особено по-малките, се чувстват несигурни по отношение на онлайн търговията зад граница, защото не знаят къде да се обърнат за помощ, ако се натъкнат на проблем. ОРС ще им даде увереност да купуват и продават в целия ЕС. ОРС е крайъгълен камък в рестартирането на единния пазар“, заяви докладчикът за ОРС Róża Thun (ЕНП, Полша).
Следващи стъпки
Директивата за АРС и регламентът за ОРС ще влязат в сила 20 дни след публикуването им в Официален вестник на ЕС. Директивата за алтернативно разрешаване на спорове ще стане валидна за всички държави членки в рамките на 24 месеца от приемането ѝ, а платформата за ОРС ще стартира скоро след това.
Директивата за алтернативно разрешаване на спорове беше одобрена с 617 гласа „за“, 51 „против“ и 5 „въздържал се“.
Регламентът за ОРС беше одобрен с 622 гласа „за“, 24 „против“ и 32 „въздържал се“.
Източник и снимка: Европейски парламент


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg