АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Бътън спечели в Япония, Фетел е световен шампион
F1 Racing България
„Ти си новият световен шампион”, чу по радиото си Себастиан Фетел след края на Гран при на Япония. Състезанието в Япония беше спечелено по изключителен начин от Дженсън Бътън, втори остана Фернандо Алонсо, а Себастиан Фетел завърши трети, което беше достатъчно, за да си осигури победата в шампионата. Новият старт световен шампион се казва Себастиан Фетел.
Двамата пилоти на първа редица – Фетел и Бътън направиха фантастичен старт. Дженсън се изравни със Себастиан, но германецът му затвори вратата. Това даде възможност на Хамилтън да мине на второ място, пред съотборника си. Отзад промени в челото нямаше. Само няколко завоя по-късно чухме радиото на Дженсън. Неговият състезателен инженер му съобщи, че е сигурен, че Фетел ще бъде наказан. Веднага стана ясно, че комисарите разследват случая, но в седмата обиколка получихме съобщението, че Фетел няма за какво да бъде наказан. Това показаха и повторенията, при които ясно се видя, че Себастиан не сменя траекторията си повече от веднъж. Местният любимец Кобаяши стартира лошо и загуби няколко позиции. Фетел пък започна да трупа аванс в типичния си стил – с последователни най-бързи обиколки, първите от които бяха около 1:39 мин. Силен старт направиха също Шумахер и пилотите на Force India. След първите пет обиколки разликата между Себастиан, Люис и Дженсън нарастна на 2-3 секунди. В началото на шестата обиколка Алонсо използва системата за подвижно крило и мина пред съотборника си Маса, за да излезе на четвърта позиция. По абсолютно същия начин Барикело се справи със съотборника си Малдонадо две обиколки по-късно. Тогава Бътън настигна съотборника си и влезе в секундата, която му трябва, за да използва подвижното си задно крило. Хамилтън сякаш нарочно пусна Бътън и веднага влезе в бокса, което беше първата смяна на гуми в състезанието. Люис излезе извън зоната на точките. Още в следващата обиколка Фетел също смени своите гуми, като механиците му загубиха над четири секунди, но Фетел излезе пред Хамилтън. Британецът на практика загуби шансовете си за победа, заради агресивния си стил, който унищожи гумите твърде бързо. Алонсо, Бътън и Уебър също влязоха заедно. Първите двама се върнаха пред Хамилтън, а Уебър остана зад него – шести. Така големият печеливш от първите спирания в бокса се оказа Алонсо. Класирането, след като всички водещи пилоти минаха през пита, се оформи така: Фетел, Бътън, Алонсо, Хамилтън.
Единственият отпаднал от състезанието стана Себастиен Буеми с Toro Rosso. Неговият болид остана без предна дясна гума в 12-ата обиколка. Точно тогава Бътън записа най-бърза обиколка и се доближи на по-малко от 2.5 секунди до Фетел.
Кобаяши се отличи с красиво изпреварване за 12-ата позиция, но очакванията японецът да се бори за място в средата на точките не се оправдаха.
Хамилтън, Маса и Уебър се събраха в две секунди в 18-ата обиколка в битка за четвъртото място. В 20-ата Фетел пръв влезе за втори път в бокса, излизайки отново с меки гуми. Той се върна на пистата пети, оставяйки за една обиколка Бътън като водач на колоната. Дженсън също обу болида си с меки гуми и излезе на пистата на метри пред Фетел, което превърна 21-ата обиколка в невероятно зрелище. Германецът очевидно не мислеше да спечели само една точка. През това време Маса и Хамилтън имаха поредния си контакт на пистата. Този път той се размина само с отчупен елемент от крилото на пилота на McLaren. Това обаче наложи излизане на кола за сигурност, за да може да се вдигне елемента от пистата. Алонсо и Хамилтън влязоха в бокса заедно, а Маса – в следващата 23-та обиколка. Уебър и Бътън записаха последователно най-бързи обиколки, като Бътън слезе под 1:39, но не се откъсна значително пред Фетел. Тези обиколки показаха, че McLaren-ът на Бътън няма никакви проблеми да се справи с Фетел, дори когато кандидат-шампионът е на по-малко от секунда и използва DRS-а си.
В 24-ата обиколка на пистата излезе колата за сигурност. Това даде възможност на пилотите в челото да настигнат Бътън и Фетел. Класирането в челото беше Бътън, Фетел, Алонсо, Уебър, Маса, Хамилтън. Но между първите трима и следващите имаше изостанали пилоти. Бернд Майлендър се прибра със своя Mercedes SLS AMG чак в 28-ата обиколка. Бътън не срещна проблеми да задържи водещата си позиция. Британецът веднага започна серия от най-бързи обиколки, слизайки под 1:38. Това увеличи преднината му до над секунда, което лиши Фетел от възможността да използва подвижното задно крило. Уебър обаче се залепи зад Алонсо и използваше DRS, за да атакува испанеца и да се защитава от Маса. Бразилецът също не можеше да е сигурен за позицията си, защото Хамилтън го притискаше при всяко минаване през старт-финалната права.
Тим-радиото на Маса относно Хамилтън вече съдържаше обичайни фрази.
Фетел отново беше първият, който започна влизанията в бокса за трети път. Той сложи по-твърдите гуми и се върна десети. В следващата обиколка другият пилот на Red Bull също влезе в бокса и пилотите на McLaren и Ferrari останаха да водят колоната. Видя се, че с по-твърдите гуми Фетел има проблеми да изпревари дори болид на Force India, което го забави. Все пак Сутил нямаше как да се защити от DRS-а на Red Bull. Хамилтън отново беше първият пилот на McLaren в бокса. В 37-ата обиколка Бътън влезе в пита и също сложи по-твърдите гуми. Фетел остана далеч зад него. За първи път през сезона пилот на McLaren е толкова по-бърз от Red Bull. В 38-ата обиколка Хамилтън направи най-чистото си изпреварване срещу Фелипе Маса, макар и минавайки през прашната част на пистата, благодарение на DRS-а. При това пилотът на Ferrari също използваше своето подвижно крило. След третото си излизане от бокса Алонсо също успя да излезе пред Фетел. Германецът обаче записа най-бърза обиколка и веднага се доближи зад гърба на Фернандо. Преди да влезе в бокса Михаел Шумахер излезе начело на колоната. След влизането в бокса пилотът на Sauber Серхио Перес записа най-бърза обиколка, въпреки че се намираше на 11-та позиция. В 40-ата обиколка Перес изпревари Малдонадо и влезе в зоната на точките. В края на същата обиколка Фетел започна опитите си да изпревари Алонсо на старт-финалната права, но след няколко неуспешни атаки, се отказа. В 41-ата обиколка Михаел Шумахер влезе в бокса и отстъпи водачеството на Бътън.
Оттам до края Дженсън уверено водеше колоната. По ирония на съдбата Себастиан Фетел стана шампион в първото състезание, в което колата на Red Bull беше победена като скорост. Интригата за конструкторската титла се запазва, но шансовете на McLaren не се подобриха особено.
Пет обиколки преди края Уебър получи указание да не атакува съотборника си за третата позиция. Алонсо се доближи на две секунди зад Бътън. Дженсън отговори с най-бърза обиколка в предпоследния тур и паркира на метри след финала.
Себастиан Фетел вече е най-младият двукратен световен шампион. Дженсън Бътън увеличи преднината си пред Алонсо в битката за второто място в шампионата на 8 точки.
Tweet |
|