АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Бюджет на съдебната власт за 2018
Бюджетът на съдебната власт е един от малкото въпроси, по които предишният състав на Висшия съдебен съвет (ВСС) успяваше да е почти на едно мнение. Междувременно разминаванията с възгледите на Министерството на финансите (МФ) са значителни и по време на бюджетната процедура разликите между поискания от ВСС бюджет и предложения от МФ надминават 25 млн. лв., като най-голям разрив се наблюдава през 2014 г., когато разликата надвишава 100 млн. лв.
Някои факти за бюджета на съдебната власт
По общи разходи за съдилищата в евро на глава от населението за 2015 г. сме към края на графиката сред страните от ЕС, което е логично, тъй като сме с едни от най-ниските доходи (след нас са само Естония, Литва, Румъния и Кипър);
Като отношение към БВП разходите за съдилищата у нас за 2015 г. са най-високи в ЕС, т.е. или сме най-щедри, или сме с най-неефективните съдилища, или и двете;
Бюджетът на съдебната система нараства всяка година за последните четири години, средно с над 7% годишно.
Бюджетът на съдебната власт като структура и размер определя в значителна степен възможностите на системата да изпълнява вменените ѝ функции. В условията на належащи реформи, обсъждани промени, ниско ниво на доверие на обществото и нарастващите очаквания за повишаване на качеството, бюджетът на съдебната власт е ключов елемент от почти всяка реформа, която се обсъжда.
Затова процесът по съставяне и приемане е изключително важен. Бюджетната процедура трябва да е ясна за всички заинтересовани страни, за да поражда доверие, и трябва да е разбираема за обществото като цяло, тъй като то е ползвател на услугата правораздаване и справедливост, а и плаща за тази услуга – директно и косвено.
Бюджет на съдебната власт (общо разходи, млн. лв.)
Източник: ИПИ на база данни на ВСС и МФ
Бележка: * прогноза на ВСС от 2016 г., публикувана в Проект на бюджет на съдебната власт за 2017г. с доклад и приложения към него.
Още от анализа на ИПИ може да се види тук.
Tweet |
|