EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

В България кризата е икономическа, не финансова

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

В България кризата е икономическа, не финансова

mail13:47 | 27.12.2009прегледи 828 коментарикоментари 0


- Кога най-рано се очаква да заработи специален фонд, в който да се натрупват средства за поддръжка на пътната инфраструктура?

- Добро начало е, че всички приходи от винетки ще отиват за текущ ремонт и поддръжка на пътищата и това са прогнозно около 200 млн. лв. за следващата година. Вероятно от 2011 г. ще има възможност да се реализира идеята други приходи, които държавата събира като данъци и такси, да отиват за тази цел.

- Министерството инициира създаването на работна група за подобряване на нормативната база в областта на жилищната политика. Какви са очакванията ви за работата на експертите?

- Освен нормативните проблеми, предстои групата да се занимава със сеизмичната устойчивост на сградите, които ще се санират, тяхната енергийна ефективност, състоянието на инсталациите. Необходимо е да подготвим добре структурирана стратегия за повишаване на енергийната ефективност в жилищния фонд на страната, защото досега нашите колеги в Брюксел достатъчно много сигнализираха, че се работи на парче.
Става дума за около 720 хил. жилища в около 14 600 сгради, в които живеят около 2,5 млн. българи. Условията на Брюксел, когато отпуска средства, е парите да стигат до обикновените хора, което значи да не бъдат откраднати по веригата и те да имат дългосрочен смисъл.

- Кога очаквате експертите да приключат работа?


- Вероятно ще са им необходими между четири и шест месеца. Ако успеем да подготвим качествена стратегия през 2010 г. и намерим финансиране, най-късно през 2014 г. с новите европейски програми би следвало да се справим. Стратегията ще бъде предложена за обсъждане в парламента, тя ще бъде разгледана и от браншовите и бизнес организациите. Единственият начин да успеем е, когато имаме обществен консенсус.

- Прогнозирахте, че следващата година ще бъде тежка за строителния сектор. Дали има ревизия в октомврийските ви прогнози?

- Поне до средата на следващата година ще ни е много тежко, защото ние нямаме финансова криза, а има икономическа криза, и то дълбока. Нашите пазари се сринаха, безработицата тепърва ще се увеличава, банките не финансират реалната икономика и това ще се задълбочава още повече.
Преди всичко това ще се отрази на строителния сектор. Причината е, че банките смятат, че строителната индустрия като цяло е високорискова и няма да финансират подобни проекти или това ще стане в много малка степен.
От тази гледна точка искам да съм по-скоро консервативен реалист, отколкото лекомислен оптимист и виждам една много тежка 2010 г.
Правителството прави всичко което може, но при пълното ограничение на Бюджет 2010 и при всичко останало, което може да предприемем, ние не можем да извадим пари и да наливаме просто така, защото ще създадем проблеми на всички българи.

- Като казвате, че следващата година ще е много тежка, визирате цялата икономика или конкретно строителството?

- Визирам цялата икономика. Поне до средата на следващата година минимум. Виждам цялата 2010 г. много тежка за строителния бранш, защото той от двигател на растежа сега ще се превърне в следствие на растежа. Това означава, че досега се наливаха бързи кредити в недвижими проекти, което генерираше работа за строителния сектор.
Досега имаше два основни двигателя на растежа - банките, които еднократно между 2004 и 2008 г. раздадоха страшно много кредити. Вторият важен фактор бяха евтините пари, които се изразиха в 15 млрд. лв. чуждестранни инвестиции, които заляха България и от тях една голяма част отидоха в строителния сектор и свързаните с него финансови отрасли и услуги. Това също беше еднократен акт.
Лесните пари ги няма, следователно нещата вече стоят обратно - първо икономиката трябва да тръгне, за да може и строителството да се съживи.

- Има ли промяна в сроковете за магистрала "Тракия"?

- На 11 януари трябва да получим офертите по ЛОТ 2 (Стара Загора и Нова Загора) и комисията започва да работи от 12 януари. ЛОТ 3 между Нова Загора и Ямбол ще бъде пуснат около 15 януари, като идеята е търгът да бъде подобрен и да можем да се поучим от всички въпроси, които бяха зададени по ЛОТ 2, а те са над 100. Търгът за ЛОТ 4 (Нова Загора - Карнобат) ще бъде обявен в средата или най-късно до края на февруари. БТА /със съкращения/


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg