АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ваканция в Китен, преливащ от летовници...
Елица Стефанова
В прохладното софийско утро в края на юли средностатистическо четиричленно семейство товари себе си и набързо стъкмения багаж на също толкова средностатистическия си семеен автомобил. И поема за кратка ваканция на българското Черноморие.
„Минаваме границата с Гърция с QR код, ще правят тестове за Covid-19 на случаен принцип“
„Формулярът за влизане в Гърция предизвика гневни реакции“
„Гърция затвори още един граничен пункт. Отворени остават само "Кулата" и "Маказа"
Тези заглавия, съчетани с ежедневния COVID-бюлетин за случаите на коронавируса по света и у нас, включително в южната ни съседка, биха отказали разумния средностатистически българин да си причинява излишни главоболия, предприемайки пътуване, макар и само на няколко километра по на юг. Е, нищо не може да спре заклетите фенове на Гърция, както и убедените противници на българската туристическа услуга, което личи в заглавията:
„Кошмарни опашки на ГКПП "Кулата - Промахон"
„Отново километрични опашки на ГКПП "Кулата“
Новинарските емисии за кратко бяха доминирани от темата за граничните пунктове и клетите български туристи, чакащи на опашка там, но после позагубиха интерес. Впрочем и без усложненията от специални декларации и тестове и други години опашки е имало, пак обилно отразявани от родните медии, и пак така темата отшумяваше също толкова бързо, колкото и възпламенена.
След като всички са на българо-гръцката граница или на път за там, АМ „Тракия“ ще трябва да е празна рано сутринта в края на юли. Да, ама не, отеква култовата реплика на Петко Бочаров. По магистралата е гъмжило, както на „Цариградско шосе“ в пиков час.
И така до крайната дестинация – на изток от столицата, а после дълбоко на юг – вече по крайбрежието. Нашите герои очакват пустош. И не без основание. Ето какво гласят заглавията, този път за българския туризъм:
„Пълен провал на туристическия сезон“
„Спадът на чуждите туристи по морето е над 80%“
„Спадът на чартърните полети е над 90%“
„Българските туристи не могат да спасят сезона на Черноморието“
„Teжĸo нaчaло нa ceзoнa: 98% oт пoлeтитe - oтмeнeни, 70% oт xoтeлитe – зaтвopeни“
Само че в китното българско градче-курорт не само че има туристи, а и е пълно и няма и помен от страхотии, свързани с вируса, върлуващ по планетата. Хората са спокойни, на плажа няма място – и на платената, и на свободната зона, „капанчетата“ са пълни и се чака, защото персоналът не успява с поръчките, обедни менюта и „народни“ цени допълват картината. Весели подвиквания на продавач на варена царевица само добавят колорит. И е вкусно, без превземки. Очарованието на свободата да избираш къде и какво да хапнеш, без ограниченията на All inclusive, както и да отседнеш в малка къща за гости с дворче и цветя, вместо в огромен билдинг, са безценни.
Примерни цени от обедното меню на ресторантчета на плажа и в градчето, както и заведенията за бързо хранене:
- Рибена чорба – 2,80 – 3,50 лв.
- Пълнени чушки – 5 лв.
- Шницел/плескавица с гарнитура (зелева салата, картофено пюре и лютеница) – 4,80 лв.
- Цаца – 1,50 лв. /за 100 гр./
- Пържени картофи – 1,20 /за 100 гр./
- Кебапче/кюфте – 0,99 ст. за брой
- Бира – 2,50 – 3,00 лв.
- Царевица – 2,00 – 2,50 лв. за брой
- Сладолед от машина във фунийка – 1,00 – 1,50 лв.
Разбира се, обяд или вечеря в по-изискан ресторант чувствително биха се разминали с тези цени, но въпросът е, че има избор и различни варианти.
Щастливи, безгрижни слънчеви дни. Разходка до съседни и по-интересни в исторически план курорти само потвърждава първоначалното впечатление. И о, изненада – германските туристи са тук! А кой знае – може би и други, но туроператорите вече бяха разтръбили:
„Туризмът на митинг: Туроператори с искания за мерки срещу масови фалити в сектора“
В допълнение по-късно и правителството се включи с „10 млн. лв. държавна помощ за туризма“.
През това време обичайните летни туристически дестинации за българите в чужбина продължиха да налагат ограничения за пътувания, а родното Черноморие, или по-скоро неговите хроникьори, отчетоха:
„Плажът в Ахтопол - пренаселен с туристи”
"Пълно с туристи е и на плажовете в Созопол и на "Градина"
"Според хората от туристическия бранш толкова силен сезон не е имало отдавна"
Истината е някъде по средата. Запитани неформално, собствениците на малки хотели и къщи за гости, които понякога съчетават настаняването с предложения за бързо хранене- например, на момента изпържена риба и картофки, в кутии!, казват, че всичките им редовни клиенти са се обадили да потвърдят, че ще почиват при тях и тази година. По разбираеми причини, отсъстват летовниците от Западна и Централна Европа. Но те са заменени от българите, които са се отказали от ваканция в чужбина или обичайните им места за настаняване не са отворили поради разнообразни причини.
Какво ще отчете статистиката, предстои да научим. Но по южното ни Черноморие едва ли се интересуват, защото техният сезон е спасен, макар и започнал по-късно – не само заради вируса, а и заради новия модел, наложен от климата и започващото по-късно лято.
Tweet |
|