АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Варна настоява за еднакви тарифи при издаване на документи
Множество нормативни препятствия спъват ефективното въвеждане на електронната система за архивиране на информацията, която община Варна се опитва да въведе, съобщава в. Позвънете. Проблемите са свързани не толкова в създаването на системата, колкото пред нейната експлоатация. Неудобството идва от това, че дори и да бъдат картотекирани всички документи, с които разполага местната администрация, след максимум 5 години тя трябва да се лиши от тях. Това е нормативно заложеният срок, след който те трябва да се предадат за съхранение в Държавния архив. "Независимо, че искаме да създадем система за улеснение на гражданите, в крайна сметка ще се окаже, че не можем да им помогнем много", призна главният секретар на община Варна Михаил Куликов. Той обясни, че когато човек поиска информация от служителите в общината за даден документ те ще могат да го видят. Дори ще могат да информират гражданина за съдържанието на документа, но няма да имат право да му го предоставят. Той на практика ще е собственост на Държавния архив. Това което ще могат да направят общинарите, е единствено да насочат гражданина към националното хранилище. Там пък не разполагат с електронен вариант на документите, които съхраняват.
Всичко това може да се разреши много лесно, само с няколко поправки в нормативната уредба, твърди Куликов. Главната спънка било уреждането на финансовите отношения между институциите. Ако се унифицирали цените на услугите в различните ведомства, до голяма степен тя щяла да отпадне. Към момента за най-простата услуга – копиране на документ в различните учреждения се таксува различно.
В случай, че се въведе една цена, общината също ще може да издава копия на гражданите, дори от онези книжа, които не се намират вече в нейния архив. Парите за консумативите ще постъпват в местната хазна, а тези за услугата да се привеждат на Държавния архив. Така най-накрая на практика ще заработи електронното правителство и документооборот, смята главният секретар.
Той се оплака от още един проблем, с който се сблъсквали администрацията и гражданите. Независимо че по норматив електронният подпис има силата на собственоръчен такъв, в много от ведомствата изрично настоявали документите от общината да носят и мокър печат. С това на практика напълно се обезсмисля идеята за съкращаване на бюрократичните процедури и електронно обслужване на гражданите, коментира още Куликов.
Tweet |
|