EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Велоалеи – Бургас, София, Виена

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Велоалеи – Бургас, София, Виена

mail07:45 | 16.05.2014прегледи 2673 коментарикоментари 0


Община Бургас бе отличена като най-активна вело община в България. Конкурсът бе проведен в рамките на проекта "mobile2020 - повече велосипеди в малките и средно големи градове на Централна и Източна Европа до 2020 г.", финансиран по програма Интелигентна енергия Европа. Целта на проекта е да повиши дела на велосипедите като средство за придвижване в града.

Велоалеите в Бургас към момента са около 10 км, а плановете на градската управа са към април 2015 г. дължината им да достигне 60 км. Обявена е обществена поръчка за изграждането на 20 км велоалеи с прогнозна стойност над 4.2 млн. лв. с ДДС и срок за изпълнение 11 месеца.

В рамките на година София трябва да има нови 100 километра велоалеи. До момента столицата разполага с малко над 30 километра изградена веломрежа. На повечето места, където в момента има ремонти или изграждане на нови улици и булеварди, ще се обособяват трасета за велосипедно движение.

zoom_sss

През последните няколко години бяха изградени няколко велоалеи по основни направления, които поетапно започват да се свързват една с друга, за да може да придобият функционалността на веломрежа и да осигуряват максимален достъп с велосипед до различни точки на града. По различните проекти, които Столична община изпълнява, се търсят варианти за обособяване на трасета за велосипедно движение. Приключват обществената поръчка колегите, които се занимават с реконструкцията на парка пред НДК например, като част от този проект също е включено създаване на условия за велосипедно движение около НДК, бул. „Патриарх Евтимий”, бул. „Витоша”, с тенденция тази велоалея по бул. „Витоша” да бъде свързана с входа на Южен парк, от Южен парк с велоалеята по бул. „Гоце Делчев”, по тази на бул. „Цар Борис Трети”, съответно по ул. „Раковски” се планира в един от участъците да има велоалея, която да осъществи връзка със съществуващата по бул. „Евлоги и Христо Георгиеви”. Има вече изградена такава велоалея и по бул. „България” от миналата година.

Бургас изпреварва столицата по отношение на велостанциите. Системата за велосипеди под наем „Вело Бургас“ вече работи в напълно автоматичен режим - 24 часа в денонощието и 7 дни в седмицата. Разполага с 13 велостанции и 3 вело инфопункта с достъп до компресор за помпане на гуми, информация за велосистемата и местни събития в Бургас. Вело Бургас предлага общо 120 велосипеда под наем. Системата работи само с велокарти /абонаментни или ваучер/.
Абонаментни карти:
Стойността е 0.80лв. на час. Ползването се отчита до минута. Лица до 14г. ползват велосипед след сключен договор с родител/настойник. Ученици, студенти, пенсионери и хора в неравностойно положение ползват отстъпка от редовната тарифа т.е. 0.50лв. на час. Семеен пакет дава право на тарифа с отстъпка 0.50лв. на час. Минимална вноска по абонаментната карта, с която може да се ползва е 5лв, плюс депозит от 2лв. за самата пластика (възстановява се при връщане на карта). В първоначалната вноска по абонаментната карта се включва неснижаем минимум от 2 лв.

Европейският пример - Виена

Българските градове са все още далеч от развита вело мрежа. Един от добрите европейски примери е Виена. Стремежът на австрийската столица е до 2015 г. да увеличи дела на колоездачите от 6 % на 10 %. Затова миналата 2013 г. беше обявена за “Велогодина”.
Каква е политиката по отношение на велосипедния транспорт, блиц отговори на експертите на община Виена, специално за EconomyNews.bg*

Как се популяризират велоалеите?

За велоалеите специално не се прави отделна реклама. Освен ако не става дума за отделен голям проект. Така например общината рекламира чрез медиите, т.е. по най-класическия начин, откриването на външна линия на велоалеята по Рингщрасе. По този начин се разшири двойно най-използваната велоалея в града. Виена беше и първият австрийски град, който построи велоалея съгласно допълнение на Закона за движението по пътищата. И в този случай ние рекламирахме дейността си чрез публикации в медиите и в нашия блог на колоездачите www.fahrradwien.at. Важни за комуникацията са и социалните мрежи - Facebook, Twitter. В тях ние също представяме новини и промени в инфраструктурата – тогава, когато става дума за големи проекти. Велоалеите във Виена обхващат територия по-голяма от 1200 км. и тя се разширява постоянно. Практически е невъзможно да съобщаваме за всяко разширение.

Как се интегрират велоалеите в градския транспорт?

Тук съществуват повече възможности, които зависят от наличието на място или от интензивността на транспорта. Строят се най-различни видове велоалеи – отделни алеи за велосипедисти, алеи по протежението на улиците или чрез въвеждането на еднопосочно движение заради велосипедисти.

Как мотивирате виенчани да използват велосипедите си?

Именно по тази причина бе създадена специална Агенция за мобилност, която под собствената си марка „Fahhrad Wien“ (Велосипед Виена) провежда всички рекламни дейности на тема колоездене. В рамките на кампанията “2013 – година на колоезденето” бяха проведени повече от 180 различни събития, ивенти, модни шоу прояви и колоездачни обиколки. Целта ни беше да запознаем виенчани, колкото се може по-добре, с темата “на колело из града”. Тук искам да отбележа проявата “ С магазин за велосипеди на обиколка”, който всяка седмица сменяше мястото си в града, като се придвижваше само с колелета. Най-голямо впечатление предизвикваше навсякъде най-големият товарен велосипед в Европа, който бе представен в този магазин на колела.

Съществуват ли намаления или други някакви бонуси за колоездачи?

Общината раздава безплатна карта на велоалеите в града, но иначе няма някакви особени намаления.

Съществуват ли възможности за наемане на велосипеди? Има ли дневни, седмични или месечни карти за тях?

Виена е сред пионер в областта на велосипеди под наем в големите градове. Този бум, който в момента преживяват Ню Йорк, Лондон и Париж, това го има във Виена вече от 10 години – става дума за системата велосипеди под наем Citybike Vienna. Регистрацията е безплатна, първият час също. В града имаме над 3000 велосипеда, които се предлагат на повече от 100 места. Освен това съществуват и нормалните велосипеди под наем, които се предлагат в магазините за велосипеди, хотели или туристически фирми.

*Със съдействието на Компрес-София.
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg