АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Веригите и ресторантите след Brexit
Търговците на дребно, ресторантите и компаниите за храна и напитки ще са изложени на най-голям риск, ако Великобритания напусне ЕС, предупреди агенцията за кредитни рейтинги Moody's, цитирана от telegraph.co.uk и сп. Регал. Несигурността, причинена от излизането от ЕС ще доведе до по-бавен икономически растеж в средносрочен план за компаниите, базирани във Великобритания, заради допълнителните търговски бариери, закъснелите инвестиционни решения, промените в регулациите и трудностите при миграциите от и към Великобритания, казват Moody's.
Най-големият допълнителен разход за ритейлърите за храни и напитки ще е затруднението да наемат служители на ниски заплати от други европейски държави, добавиха те.
Преди две години, най-големият производител на сандвичи в страната Greencore, се появи в заглавията след като каза, че търси нови служители в Унгария, тъй като не успява да набере достатъчно персонал във Великобритания. Производителите на храна и ресторантите имат най-голям дял на чуждестранни работници, според Обсерваторията по миграции в Оксфордския университет.
"Компаниите за услуги често споменават способността да привличаш и задържаш работници като ключов бизнес риск и тези с високи пропорции на европейски служители ще са от най-потърпевшите при Brexit", казаха Moody's.
Въпреки това, Moody's казват, че не очакват срив в рейтингите в близко време "в светлината на времевата линия, в която Brexit да окаже влияние".
Още нещо, че минималното заплащане от 9 паунда на час, което правителството прие, и което ще влезе в сила от 2020 г., би имало по-голям ефект върху ритейлърите от колкото Brexit, добавят от агенцията.
Moody's вярват, че Великобритания може да използва две годишният прозорец между гласуването за напускане и излизането от ЕС, за да договори алтернативни търговски условия.
Въпреки това секторът за храни и напитки може да се сблъска с високи тарифи на ЕС в резултат на Brexit, което би довело до потенциални прекъсвания във веригите за доставки. Средните тарифи за внос в ЕС са около 21 пенса за напитки и тютюневи изделия и 45 пенса за млечни продукти.
Ричард Моравец, старши експерт по кредитите в Moody’s каза, че хранителните компании, които произвеждат и разпространяват продуктите си само във Великобритания няма да са толкова засегнати, колкото тези, които разчитат на внос.
Големите ритейлъри, като Tesco, Morrisons, Marks & Spencer и Next са фокусирани върху продажби във Великобритания. Техните вериги на доставка обаче може да бъдат повлияни, ако Великобритания реши да наложи вносни мита на доставчиците от ЕС.
Шефът на Next Лорд Уолфсън публично защити кампанията за "Напускане на ЕС" и каза, че вярва, че Великобритания ще бъде по-просперираща, ако е извън ЕС. "Нация, която иска да остане, е нация на упадък," каза той.
Потребителските компании с по-диференцирано портфолио, като Unilever и Reckitt Benckiser, които имат големи натрупвания на приходи извън Великобритания, също ще бъдат белязани от ефектите. Шефът на Unilever Пол Полман каза, че няма да върне обратно във Великобритания операциите на групата, ако страната гласува да напусне. Той е подписал писмо, заедно с още 199 бизнес лидери, подкрепящо кампанията за "Оставане".
В същото време, някой хранителни доставки потенциално могат да бъдат определени като по-евтини извън ЕС, след като Великобритания вече няма да бъде обект на Общата селскостопанска политика на съюза, предполагат от Moody's.
Tweet |
|