АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Виенчаните в цифри
Клеменс Химпеле*, ръководител на отдел № 23 „Икономика, труд и статистика“ в Община Виена пред EconomyNews.bg.
Виена се доказа като „умен град” и най-добрият за живеене? Щом е така, какво показва статистикаката - колко деца годишно се раждат и каква е тенденцията?
Годишно във Виена се раждат около 20 000 деца. През 2016-та са били дори 20 804, с което е подобрен рекордът от 1947-ма. Днес Виена е най-младата провинция в Австрия със средна възраст 40,8 години. Преди 20 години е била най-старата.
Женят ли се виенчани или предпочитат съжителство без брак? Верни съпрузи ли са или втори и трети брак не е изключение?
Всяка година във Виена се сключват около 9 000 брака. Почти три четвърти от тях са първи бракове, около 20% - втори, а 5% се женят за трети път или повече. През 1981-ва почти 60% от пълнолетните са живели в семейства със сключен брак, а днес са само 40%. По онова време 4% са живели на семейни начала без брак, днес процентът е три пъти по-голям. Все още бракът е най-честият начин на съжителство сред младите, но съжителстването без брак се случва все по-често. Освен това все повече млади на възраст под 30 години живеят сами – почти 40%.
Къде живеят младите семейства? Какъв е интересът към оформилите се мини градчета като Асперн или Зонневендфиртел?
Най-вече млади хора се местят в новите квартали, сред които има много семейства с деца. През последните години раждаемостта е висока именно при семейства, живеещи в нови жилища. В новия квартал Асперн в момента живеят около 7 000 души, преди четири години бяха по-малко от 500. Структурата на населението в новите квартали е много млада: само 2% от жителите са над 65 години. За сравнение – в цяла Виена делът на възрастните хора е около 17%.
Как пътува до работа средностатистическият виенчанин? А младите хора? Кой е най-предпочитаният транспорт?
Около 40% от пътуванията във Виена се изминават с градския транспорт, 30% - с кола, а останалите – пеша и на колело. Преди 25 години е било обратното. Делът на обществения транспорт се увеличи значително благодарение на транспортната политика, която спомогна за разширяване на метрото, трамвайните и автобусните линии и дори намали цените. Годишната карта за градския транспорт във Виена струва само 365 евро.
В кои сфери има недостиг на кадри?
Със своите 200 000 студенти Виена е най-големият университетски град в немскоезичния свят. Компаниите намират много висококвалифицирани служители във Виена. Наши проучвания показват обаче, че в следващите години може да има недостиг в областите информатика и инженерство. За да сме готови за това развитие на нещатата общината организира многобройни курсове по преквалификация. Наскоро представихме заедно с "Камарата на наемните работници и служителите" (б.р. нещо като профсъюз, но в тази организация членуват всички задължително) една квалификационна програма в областта на информационните технологии, нарича се „Digi-Winner“. Поради промяната на структурата на населението, а именно застаряването от една страна и в същото време големият брой млади хора, които се местят в големия град, очакваме и по-голяма търсене на кадри в областта на обгрижването на възрастни хора, а така също и в училищния сектор.
------------------
*Клеменс Химпеле е завършил Кьолнския университет, Икономика на народното стопанство, по -късно е научен сътрудник в Научноизследователския институт по образование и социална икономика в Кьолн и Берлин, ръководител на проект в Австрийската статистическа служба, Виена, референт в ръководството на Синдикат „Образование и наука във Франкфурт на Майн“. Началото на кариерата си започна в социална служба в Афула, Израел.
Tweet |
|