АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Вижте в 3D:Airbus vs Boeing
Вечната конкуренция между Airbus и Boeing за момента е решена в полза на европейския самолетостроител. След авиоизложението в Бурже, край Париж, равносметката е следната.
Airbus съобщи, че е приел твърди поръчки на стойност $39,3 млрд. през четирите дни на изложението, предвидени само за професионалисти. В края на юни Airbus има нетни поръчки за 722 самолета. Самолетостроителят обяви 758 брутни поръчки и 36 ануалирани. В края на юни Lufthansa поръча 100 машини. Другата сериозна поръчка през последните седмици е на Singapore Airlines - 30 самолета за дълги разстояния A350-900. За сравнение, в края на май самолетостроителят е имал 493 нетни поръчки и 517 брутни. Засега няма нито една поръчка за гиганта A380.
Boeing диша във врата на европейския си конкурент с твърди поръчки на стойност $38 млрд. след Бурже. Към 2 юли нетните поръчки на граждански самолети са 693 на брой от началото на годината.
Ако се сметнат и заявените намерения за сделки, американската компания има $60,2 млрд. срещу $68,7 млрд. за европейците.
Статистиката сочи още, че за последните пет години Airbus е продал повече самолети за дълги полети от американския си конкурент, като съотношението е 820 спрямо 700, включително и товарни машини.
Спекулативен балон на самолетните поръчки?
Финансовите среди в самолетостроенето имат сериозни притеснения, че се създава спекулативен балон при самолетните поръчки. Най-малко три са причините за това, според анализ на френския Les Echos:
Срокове
Първият проблем е свързан със сроковете за изпълнение на поръчките - много години, които представляват риск за компанията, купила самолетите (бъдещи промени в нейната активност, обменни курсове, условия на финансиране). Например, цените на Airbus са в долари, а разходите - в евро. За да се намалят сроковете, единствената опция е да се увеличи производителността. Airbus и Boeing правят точно това вече две години.
Отстъпки
Вторият въпрос е свързан с безпрецедентните отстъпки, на които всъщност се дължат огромните поръчки, обявени през последните дни. Ръководителите на Airbus признаха още през 2011 и 2012 г. за ценова война с Boeing. Предполагаемата отстъпка, която дава европейският самолетостроител е 35%.
Обезценяване
Третата обезпокоителна тема е пропастта между рекордните продажби на нови самолети и трудността, с която се продават старите самолети. Мобилизирайки капитали, за да финансират поръчките на нови самолети, Airbus и Boeing допринасят за усложняването на тази ситуация. Рискът е да се намалят чувствително цените на машините втора употреба, което ще доведе до по-трудно обновяване на авиопарка. Някои анализатори предупреждават и за още една опасност - стойността на действащите флоти в сметките на авиокомпаниите е чувствително завишена, което в даден момент може да означава милиарди долари обезценени активи.
Tweet |
|