EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Винетките с 10% по-евтини

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Винетките с 10% по-евтини

mail12:08 | 04.01.2023прегледи 600 коментарикоментари 0


В сила са нови цени на винетките и тол таксите у нас. Промяната е приета с Постановление №142 от 24 юни 2022 г. за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа. 

Годишната винетка вече струва 87 лева, тримесечната винетка ще е 48 лева, месечната - 27 лева, седмичната - 13 лева, а уикенд винетката - 9 лева.

Електронни винетки, купени през декември 2022 г., дори да са с период на активация след 00:00 часа на 01.01.2023 г., се калкулират на цените, важащи до края на настоящата година. Те са както следва: годишна винетка - 97 лв., тримесечна - 54 лв., месечна - 30 лв., седмична - 15 лв., уикенд винетка - 10 лв. 

Националното тол управление апелира потребителите да използват за закупуване на е-винетка сайта www.bgtoll.bg или мобилното приложение. Електронни винетки могат да бъдат купени и през останалите канали за продажба на АПИ – на гише срещу плащане в брой или чрез терминал за самотаксуване - с карта. Гишета има на основните гранични контролно-пропускателни пунктове, както и в 27-те областни пътни управления в страната. 

Електронни винетки се продават и в партньорската мрежа на Агенция "Пътна инфраструктура", която включва сайтовете www.vinetki.bg, www.tollpass.bg, www.digitoll.bg, www.epay.bg и други.

При купуването на е-винетка е необходимо потребителите внимателно да преглеждат и проверяват въведената от тях или от съответния служител информация преди финално да потвърдят плащането на пътната такса. Отговорността за попълване на коректна информация за номера на превозното средство, категорията му и периода на валидност на винетката е на собственика или ползвателя му. В случай на неправилно декларирани данни се счита, че не е заплатена дължимата винетна такса за съответния автомобил.

Символите от регистрационния номер може да бъдат изписани и на кирилица, и на латиница, но трябва да съответстват на символите в самия регистрационен номер. При изписването на номера се въвеждат само букви и цифри. Символите 0 (нула) и О (буква О) не са взаимозаменяеми. За цифра от номера трябва да се изпише 0 (нула), а за буква - "О". Ако регистрационният номер съдържа тире, точка или интервал, те не се въвеждат.

Право на безплатна е-винетка имат хора с 50 на сто и над 50 на сто намалена работоспособност, както и семействата, които отглеждат деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст или до завършване на средно образование, но не по-големи от 20-годишна възраст. Съгласно Закона за пътищата правото е за един автомобил с мощност до 160 к.с. и обем на двигателя до 2000 куб. см.

Около 800 млн. лв. са очакваните приходи от пътни такси, които държавата ще събере през 2023 г. Прогнозите са 550 млн. лв. от постъпленията да са от тол такси, които превозните пътни средства над 3,5 тона заплащат за изминато разстояние. Останалата сума - около 250 млн. лв., се очаква да се генерира от продажбата на винетки за леки автомобили, които от 1 януари вече са с 10 на сто по-евтини. Това обяви през втората половина на октомври миналата година директорът на Националното тол управление Георги Темелков. Той изрази надежда, че през следващите години приходите от пътни такси ще достигнат почти 1 милиард лева на година, каквито бяха и заявките при създаването на системата, като две трети от средствата ще са от тежкотоварния и транзитен трафик. Данните от тол системата към втората половина на октомври сочеха, че на ден през България преминават около 16 000 превозни средства между 3,5 и 12 тона и над 36 000 превозни средства над 12 тона.

100 процента от територията на страната е покрита с контролни точки на тол системата, която освен от АПИ може да се ползва и от други институции за подобряване на пътната безопасност и контрола. "Работим в близките години системата да може да се ползва за контрол за наличие на валидна застраховка "Гражданска отговорност" и годишен технически преглед. Така ще отпаднат изцяло стикерите от предните стъкла и ще намалеят фалшивите прегледи и застраховки. Системата може да се ползва и от МВР за контрол на средната скорост, с което да допринесе много за намаляване на войната по пътищата и пътния травматизъм", посочи тогава Темелков. Той допълни, че се очаква да бъдат сертифицирани и вградените на 100 локации в асфалта сензорни кантари, с които да се следи за претоварени камиони. Те дават точност до 98 на сто на теглото, както и информация за посоката на движение на превозното средство. Системата позволява и извършване на контрол от структурите на Агенция "Митници", "Гранична полиция" и др. 

На последното за миналата година заседание служебното правителство прие постановление за изменение на тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета през 2019 г. С промените се отлага планираното последващо увеличение на тол таксите с около 50 процента от 1 януари 2023 година и се предлага те да бъдат повишени на по-късен етап - от 1 юли 2023 година. Целта на отлагането на влизане в сила на увеличенията на таксите за изминато разстояние е да се помогне за облекчаване на част от тежестта върху бизнеса в условията на висока инфлация, както и да се даде на компаниите повече време да се приспособят към нарастващите разходи. Това би могло да помогне за подкрепа на цялостната икономика и насърчаване на стабилността по време на трудната икономическа ситуация, уточняват от правителствената информационна служба. 

Идеята на тол системата е с приходите от нея да се влагат средства в изграждане на пътната мрежа. Анализ на Световната банка сочи, че за да бъдат подобрени всяка година поне 10 на сто от републиканската пътна мрежа, е нужен бюджет от 1,5 млрд. лв. - за рехабилитация, поддръжка и почистване през зимата.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg