АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Витошка - най-после победена от моловете и кризата ?
Кратка разходка из централните търговски улици на София – „Витоша", „Солунска", "Граф Игнатиев", "Раковски" показват неочаквана гледка – всеки втори или трети магазина е празен и на него се чете надпис: „Дава се под наем” . Процесът започна през февруари, а сега изглежда е в разгара си. Търговци на обувки, дрехи, телефони, мебели, туристически агенции дори компании за недвижимости напускат досегашните си офиси и се ориентират към моловете и по-крайни улици. Тенденцията се потвърди и от данни на Българската ритейл асоциация.
Първата причина за подобна ситуация е свиване на потребителско търсене. Доверието на българските потребители продължа да намалява, сочат данни на НСИ за първото тримесечие на 2009. Показателят, който се счита за един от най-важните в икономиката, сочи, че хората очакват сериозен ръст на безработицата и цялостно влошаване на икономическо развитие на страната през 2010. Индексът на доверието се понижава със 7.6 пункта спрямо януари, когато спадът му беше с 6.7 спрямо октомври 2008.
Домакинствата вече са песимисти за финансовото си състояние и не очакват да спестяват повече отпреди, като 50% от анкетираните смятат, че семейният им бюджет ще се влоши, докато през същия период през 2008 подобно мнение са имали 40.6 %
Втората причина за затваряне на магазините в идеалния търговски център на София са високи цени на наемите. В момента цената на кв.м. за помещение в този район е между 70- 100 евро, а в моловете е 30 - 70 евро. Брокери прогнозират поевтиняване на търговските и офис площи, които се намират на централните улици, заради липсата на наематели. Според данни на международни агенции за недвижими имоти икономическата криза понижи наемите на офиси и магазини в Европа средно с 8 % през първите три месеца на 2009 в сравнение със същия период на 2008.
За съжаление в съществуващите молове в София на практика няма свободни площи, казват експерти. Поради тази причина въпреки кризата възможно е тези година да се окаже година на моловете. В момента в страната има 500 хил. кв. м. търговски площи в строеж, казва Христо Асенов, мениджър "Индустриални имоти и земя", MBL - асоциирана компания на CB Richard Ellis в България. Изградените търговски обекти в страната са около 240 хил. кв.м., планираните са близо 1,2 млн. кв.м, като повече от половината са за реализация в столицата, сочат още данните на MBL
През последните девет месеца се наблюдава обаче и друг процес - дисбаланс между търсенето и предлагането на пазара на офис площи, показват още данните на MBL. Увеличават се свободните площи в офис сградите, което води до намаляване на наемите. Изключение прави идеалният център в София, където пазарът остава стабилен, заради липсата на голямо предлагане. В периферията на столицата обаче свободните площи достигат около 15%.
Tweet |
|