АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Влаковете ни незаконни
Масово подвижният състав на жп превозвача е с изтекъл сертификат за безопасност и не е минал на технически преглед. От общо 320 локомотива, които са в движение, за около 300 няма документ, че са безопасни.
Половината вагони също са без сертификат. От транспортното министерство потвърдиха информацията.
Оказва се, че от общо около 5000 товарни вагона в БДЖ едва 1300 са със сертификат за безопасност. При пътническите превози в момента в движение са 430 вагона. От тях обаче само 230 имат сертификат. При старите електрически влакове от 20 само 2 са с документ за безопасност. Самите БДЖ нямат удостоверение за безопасност.
“И до нас стигна информация за проблема. Става дума за невероятно безобразие”, заяви председателят на Асоциацията на частните жп превозвачи Владимир Дунчев. В момента по релсите в страната се движат возила, които отдавна не са минали на технически преглед, което е много опасно, категоричен е шефът на Българска железопътна компания. Според Дунчев в близките дни конкурентите на БДЖ ще изпратят писмо до министър Александър Цветков и ще поискат среща с него.
“Данните ви са верни, сертификатите за безопасност наистина са изтекли”, заяви пред “Труд” шефът на Агенция “Железопътна администрация” Симеон Ананиев. Още миналата година съм издал две предписания за спиране на вагоните и локомотивите с изтекъл сертификат за безопасност. Ясно е обаче, че БДЖ не спазват забраната. Иначе у нас не би трябвало да се движат влакове.
Според Ананиев от държавния жп превозвач се борели за законодателни промени, с които да се отмени изискването подвижният състав да минава на технически преглед на всеки 5 години. От БДЖ се аргументирали с факта, че в рамките на Европейския съюз няма единна практика за срока на валидност на сертификатите. Действащото българското законодателство обаче е категорично, че вагоните и локомотивите трябва да минават на технически преглед на всеки 5 години.
Наистина БДЖ имат вина и ние сме започнали проверки. От миналата година насам сме спрели 80 локомотива. Освен това започваме да налагаме и солени глоби на държавния превозвач, посочи Симеон Ананиев.
Реално за критичната ситуация около сигурността на влаковете у нас вина носят както предишното правителство, така и сегашното. Сертификатите за подвижния състав са изтекли в средата на миналата година, а 6 месеца по-рано е трябвало да се подадат документи и да започне процедурата за преглед на возилата. Това обаче не е направено. Новият управленски екип на министър Александър Цветков също не е предприел навременни действия по проблема.
“По мое време това не можеше да се случи. Не бих допуснал от 320 локомотива 300 да са без документи”, заяви за “Труд” бившият транспортен министър Петър Мутафчиев. Но фактически близо месец и при неговото управление влаковете са били без документи. Според Мутафчиев проблемът идвал от тоталната липса на средства за железниците. БДЖ нямат пари да платят за техническите прегледи, каза Мутафчиев. В България само на едно единствено място могат да се извършват технически проверки на локомотиви и вагони. Това е Националният изследователски институт по транспорт в столицата. Прегледът на един локомотив струва 7000 - 8000 лв., на пътнически вагон - около 4000 лв.
Tweet |
|