EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

"Воден цикъл" = разкопани улици + слаби кметове

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

"Воден цикъл" = разкопани улици + слаби кметове

mail07:00 | 15.08.2015прегледи 8576 коментарикоментари 0


Елица Стефанова
Поредна година жителите на градовете Враца и Видин са принудени да дишат прах и да се придвижват по разкопани улици. Причината – т.нар. воден цикъл, финансиран по Оперативна програма „Околна среда”. Да, същата тази, която бе спряна през 2013 г. от Еврокомисията заради редица нарушения и когато бяха замразени близо 900 млн. лв. Припомняме, че тогава не само тези две общини, а и редица други бяха изправени пред сериозно изпитание. В края на юли миналата година сегашният вицепремиер Томислав Дончев, а тогава евродепутат, описа картината специално за EconomyNews.bg ето така:

Чл. 80 на стария Общ регламент постановява, че дори и да е спряна оперативната програма, държавата, е длъжна да плаща на бенефициентите, без значение статута на плащанията от Европейската комисия към държавата. Какви пари получаваме от Брюксел, дали са замразени и т.н. няма връзка с плащанията от страна на държавата, което обаче тя не прави.(...) Дължимите плащания, основно към общините, са 1,5 млрд. лв. Опасявам се, че в министерствата на финансите и на околната среда не знаят колко са парите, но по мои изчисления сумата е повече от милиард и половина вече – вероятно 1,7-1,8 млрд. лв. Общините до момента са финансирали проектите от собствените си бюджети, но става дума за огромни разходи. Говоря за тези общини, които все още не са спрели проектите си. Голяма част от общините са в ситуация да избират – дали да продължават изпълнението на проекта, или да спират уличното осветление или заплатите. Лошото е, че ако се спре проект, това забавя изпълнението на програмата.

Както е известно, кризисната ситуация бе преодоляна, а плащанията размразени по време на служебното правителство на проф. Георги Близнашки. Дали обаче този епизод от сагата „Еврофондове” е единственият препъни камък?

Истината е, че тези мащабни проекти на стойност милиони левове тръгват твърде късно. Според официалните данни, записани както в портала „Информационна система за управление и наблюдение на структурните инструменти на ЕС в България”, така и на страниците на общините и специално създадените сайтове на проектите във Видин и Враца е следната: zoom_sss

Некачествено изпълнение и дела с фирмите-изпълнители са друга причина за забавянето. В допълнение и нанесени щети на общинската инфраструктура по време на строително-монтажните дейности. Враца дори влезе в новините преди година, тъй като прясно асфалтирана улица, преживяла водния цикъл, пропадна в близост до сградата на областната управа. Ето развитието след това в официално съобщение:

Последваща проверка след завършването на строително-монтажните работи по интегрирания проект за воден цикъл на Враца на бул. „Демокрация" бе направена по настояване на Община Враца. Проверен бе районът при сградата на областна администрация, където преди година имаше пропадане на пътната настилка при преминаване на тежкотоварен камион.
Поводът е започналото цялостно преасфалтиране на булеварда. Обследването бе направено със специализирана техника - камера-робот, собственост на „В и К" - Враца. Техниката бе закупена с цел прилагане на най-новите европейски постижения в областта на контрола на подземните водопроводни и канализационни мрежи. При проверката бяха установени отклонения от предвидените по проект нива на изпълнената канализация в участък от 10 метра. Регистрираното отклонение е 7 - 10 сантиметра под нивото, предвидено по проект.

Следва ново разкопаване и корекции, вярно за сметка на строителите, но и за сметка на комфорта на гражданите. На 8 ноември 2012 г. е открита строителна площадка в гр. Враца, а разрешение за строеж на 19 май 2011 г. Същинското строителство е с началната дата 10.12.2012 г. По план продължителността на дейностите по водния цикъл е трябвало да бъде две години, т.е. до края на 2014 г., но вместо това има удължаване с цяла година.

Ако погледнем по-назад в историята на проекта, прединвестиционното проучване за него е било изготвено, одобрено и препоръчано за финансиране в рамките на програма ИСПА, но не е реализирано поради ограничения в бюджета през 2004-2005г. През 2007г. прединвестиционното проучване е актуализирано с експертната подкрепа на програма JASPERS. На 16.12.2008 г. България представя на ЕК голям проект „Интегриран проект за воден цикъл на гр. Враца”, в който предвижда принос на Кохезионния фонд в рамките на приоритетна ос 1 „Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни боди в населени места с над 2000 екв.ж. и в населени места под 2000 екв.ж., попадащи в градски агломерационни ареали” на оперативната програма. На 17 декември 2009г. с решение на Европейската комисия Интегрираният проект за воден цикъл на града е одобрен за финансиране. А четири дни по-късно вече е факт договор между тогавашния кмет д-р Костадин Шахов и екоминистърът по това време Нона Караджова.

Да се върнем на спирането на ОПОС. Една от изтъкнатите от ЕК причини, довели до мярката, са „установени слабости при обществените поръчки и при проверките на процедурите при провеждането им”. Плюс изискването за финансови корекции.

Бихме добавили, че по всяка вероятност най-голямата грешка на вече отминалия програмен период е неопитността на местните администрации и фирмите-изпълнители. Надяваме се, че вече на всички заинтересовани страни е ясно, че Европейската комисия очаква спазване на срокове, качество на изпълнение и прозрачност на разходваните средства. В противен случай вече знаем какво следва.

А иначе, не са за пренебрегване мащабите на тази оперативна програма, особено по пряко касаещата ежедневието на хората Приоритетна ос 1: "Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води и подобряване на качеството на атмосферния въздух."

Справка:

- Към 21 април 2015 г. общият размер на договорените средства по приоритетната ос възлиза на близо 4,272 млрд. лв. (над 170 % от средствата за сектора). Изплатени са близо 2,160 млрд. лв. (близо 86% от средствата за сектора).

- Успешно изпълнени са 107 проекта с усвоена безвъзмездна финансова помощ в размер на 209 млн. лв., от които 95 договора по процедурата за техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти, 11 договора за подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води.

- По приоритетната ос се изпълняват 128 договора/заповеди за предоставяне на БФП (15 за техническа помощ, 14 за изграждане на ВиК инфраструктура, 26 за подготовка и изграждане на ВиК инфраструктура, 63 за изграждане на ВиК инфраструктура, 1 проект за укрепване на капацитета на структурите, ангажирани в процеса на реформиране на ВиК сектора, 4 проекта за разработване на планове за управление на риска от наводнения, 1 проект за повишаване капацитета на териториалните структури на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" - МВР за реакция при наводнения и 4 проекта за подобряване качеството на атмосферния въздух чрез осигуряване на екологични превозни средства на градския транспорт).

- Със средства от Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.“ са изградени, реконструирани и пуснати в експлоатация 17 пречиствателни станции за отпадъчни води (ПСОВ) – Ябланица, Раковски, Стамболийски, Хисаря, Благоевград, Козлодуй, Кнежа, Пирдоп, Лозница, Сопот, Вършец, Руен, Провадия, Троян, Етрополе, Бяла Слатина, Свиленград.

 Снимки и таблица: авторът


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg