АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Водородни автомобили пред НДК
„Надявам се, че у нас ще се увеличава броят на научно-изследователските центрове, които имат достъп до добро финансиране. За съжаление, към момента статистиката показва, че когато се увеличават европейските средства за научни изследвания, те отиват предимно в държави от Западна Европа. Според данни на Европейското патентно ведомство 80% от патентованите продукти в сферата на иновациите са регистрирани едва в 5 западноевропейски държави.“
Това каза Петър Курумбашев, член на Делегацията на българските социалисти в Европейския парламент, пред НДК, където бяха демонстрирани четири водородни автомобила – два от тях, произведени в Азия, и два – дело на студенти от Техническия университет в София и Русенския университет. Беше показана и водородна зарядна станция, а образователен център "Технократи" запознаха деца и възрастни с бъдещето, което носят възобновяемите енергийни източници, чрез практически експерименти.
Демонстрациите бяха част от програмата на Дните на водородните технологии в София по повод 10-годишнината на Съвместното предприятие „Горивни клетки и водород“ (публично-частно партньорство между Европейската комисия, европейската промишленост и европейската научноизследователска общност).
На 28 май в НДК ще се проведе и Hydrogen Summit – среща на високо ниво по въпросите на водорода.
По думите на Курумбашев смисълът на подобни събития е в това все повече български учени да имат достъп до структури като Съвместното предприятие „Горивни клетки и водород“ на Европейската комисия и да бъдем много по-активни в кандидатстването за финансиране на научни изследвания и проекти.
„В Европа вече се движат 50 водородни автобуса. Горивните клетки могат да бъдат захранвани с водород, който се произвежда от 100% възобновяеми източници, като например вятърна или слънчева енергия. Тези технологии имат огромни възможности за по-чист транспорт, допринасят за намаляване на емисиите на парникови газове, позволяват да се повиши делът на възобновяемите енергийни източници и поради ефективността си значително намаляват общото потребление на енергия. Водородът вече се използва и за задвижване на влакове“, разказа Петър Курумбашев, който е докладчик в сянка по доклада за „Ускоряване на иновациите в чиста енергия“ и по Директивата за насърчаването на чисти и енергийноефективни пътни превозни средства.
Tweet |
|