EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Война за екзотично ниски цени

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Война за екзотично ниски цени

mail18:00 | 25.06.2010прегледи 3260 коментарикоментари 0


От средата на пролетта големите търговски вериги започнаха да предлагат стоки на екзотично ниски цени. Тенденцията се затвърди и в началото на лятото, като се очертава тя да е водеща за пазара на бързо-оборотни стоки най-малко до края на годината.
Всичко започна когато през март-април в търговската мрежа се появи кофичка кисело мляко, продавана като „млечен продукт” на цена между 5 и 9 стотинки. Цената породи големи съмнения относно качеството на съставките в продукта. В момента големи търговски вериги промоцират краве сирене за 2.99 лв. за килограм. А миналата седмица бе постигнат рекорд с продажбата на килограм вносна диня на цена от 2 ст. за килограм. През зимата имаше предлагане на килограм банани за 9 ст. за килограм
Какво се крие зад тези на пръв поглед много примамливи цени?
Discount политиката на веригите –борба за пазара
„В ситуацията на финансова криза все повече компании от сектора за бързооборотни стоки в България насочиха усилията си към намаляване на цените на отделни продукти, с цел привличане на по-голям брой клиенти. Състезанието при големите вериги за хранителни стоки се пренесе върху билбордове в цялата страна, както и в реклами в телевизионния ефир, казва Сашка Павлова, мениджър Продажби на агенция  Faceoff. - Основният фокус на компаниите е да „запълнят” съдържанието на потребителската кошница с продукти на по-ниски цени, за да не намалява потреблението на клиентите с по-ниски месечни доходи. Големите вериги непрестанно представят нови промоции и рекламни брошури, които ориентират клиента къде може да намери най-евтино сирене, кисело мляко, колбаси и др. Интересен е и рекламният подход, с който една от международните вериги стъпи на българския пазар – редица билбордове на централни места в София предизвикваха потребителите да намерят по-ниска цена за различни продукти, от тази, която веригата предлага в своите обекти.”
„ Въпреки обществено мнение, че свитото потребление, повлияно от кризата, е водещ фактор при ценообразуването в сектора на търговията с бързооборотни стоки, според мен не е точно така”, твърди Катя Джатова, гл. редактор на списание Progressivе, международно B2B издание за търговия с бързооборотни стоки. - Като човек, който пряко наблюдава този пазар, смятам, че определянето на ценовата политика на големите търговски вериги, е следствие от ожесточената конкуренция между тях. Тази конкуренция се осъществява според състоянието на местния пазар и според дългосрочните цели за позициониране и експанзия на всяка една от тези компании.”

Време за потребители

На пръв поглед продукти с толкова примамливи цени са в интерес на потребителя. Какво купува той на толкова ниска цена – качеството или по-скоро продукт със спорни съставки. Според експерти мляко за 9 ст. , кебапче за 8 ст, каквото предлагане имаше в един момент в големи вериги или вино за 50 ст. литър, което се продава в хотели на туристи, очевидно е със занижено качество. „Хубаво и евтино” са почти несъвместими понятия, твърдят експерти. „Какво ядем не е ежедневен проблем, а икономически", според Георги Табаков, председател на Българския икономически форум.  Според него с предлагането на храни на толкова ниски цени търговските вериги в България убиват родния производител.
 „Факт е, че непрекъснатото намаляване на цените само изнервя пазаруващите, защото в крайна сметка се оказва, че примамливата цена не е гаранция за качеството, което те очакват да получат от закупената стока.”, коментира още Катя Джатова от списание Progressivе.-  И не кризата е причината за неудовлетворението им, а конкуренцията между представителите на големите международни търговски компании, които присъстват на българския пазар. В стремежа си да бъдат първи те намаляват цените на някои от най-потребяваните продукти и така печелят клиенти. Трябва да признавам, че сме малък пазар, а населението ни не може да се похвали с високи доходи. Ето защо и офертите, които ежедневно ни отправят търговските вериги са съобразени с този факт. Докато ние буквално се бием за продукти на ниска цена и с ниско качество, търговците ще ни ги предлагат. Това е тяхно право. А решението, дали да се възползваме от примамливата оферта, зависи изцяло от нас – потребителите!”
От ниските цени на веригите особено потърпевши са производителите. Киселото мляко от 9 ст. е опасен парадокс според Асоциацията на млекопреработвателите в България. Продажбата на мляко на такава цена не само е незаконно спрямо европейското законодателство, което упоменава, че стоките не трябва да се продават на цена, която е под истинската себестойност на продукта. По-важно е, че ценовата борба, която се провокира и води до такива цени ощетява производителите на качествени кисели млека и на качествени храни. Според представителите на млечния бизнес например държавата не застава зад българския производител. По този начин косвено се стимулира засилена консумация на немски или други йогурти.

Положителната страна на ценовата война

Според Сашка Павлова от Faceoff все по-активната конкуренция в различните индустрии е предпоставка за съсредоточаване на мениджмънта върху качеството на обслужване, което клиентите получават във веригите. „Ключово предимство за позициониране на компаниите на челна позиция, е отношението на техния персонал към потребителите. Умението да консултираш клиента и да му продадеш дадена стока често пъти е много по-важно от ценовото изражение на желания продукт. Инвестицията в обучения, както и програмите за „таен клиент”, които отчитат до каква степен се спазват стандартите за обслужване, помагат на компаниите да проявят гъвкавост при решаване на проблемите, свързани със загуба на клиенти. Ако можете да намерите един продукт на еднаква цена в три различни вериги за хранителни стоки, то ключовият фактор да пазарувате само от една компания ще е отношението на персонала й към вас. Именно по тази причина новата ценова политика трябва да върви ръка за ръка с отлично обслужване. Към тази „философия” за привличане на клиенти в момента се обръщат и веригите за бяла и черна техника и мебелните магазини.”

 


 


Тагове: цени, стоки, храни
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2080