EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Войната на ресторантите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Войната на ресторантите

mail13:20 | 29.03.2020прегледи 18143 коментарикоментари 0


Мира Лазарова

Разпространението на коронавируса в Европа вече има реални последствия за всекидневието на европейските граждани – затворени граници, ресторанти, магазини, хотели и т.н.

Някои ресторанти в страната проявиха гъвкавост буквално през първите дни на карантината. Разпоредбите на извънредното положение не допуска те да работят, но не и да доставят храна. Повечето имат страници във Фейсбук. Проверка на десет случайно подбрани, но популярни ресторанти в София показва че само един е затворил врати, а останалите имат различни предложения за своите клиенти. Трябва да се отбележи, че много от заведенията за хранене работят с популярни платформи за доставки на храна и преди да се окажем в тази извънредна ситуация.

 

 

 

 

Александър Илиев е един от собствениците на два ресторанта в София – Ribs Brothers и Boho. Как работят те през последните две седмици и през дните поне до Великден?

-Доста ресторанти от две седмици работят на принципа доставки по домовете или поръчка по телефона и клиентът я получава на входа на заведението. В този смисъл двата ви ресторанта как действуват: затворени ли са или имат кетъринг.

-Александър Илиев: При много заведения „храна за вкъщи“ не е приложим модел на работа тъй като не всяко меню и ястия са подходящи за доставки. Има един минимален праг на оборотите, който ако не успеем да покрием, то е по-добре да затворим временно, за да намалим загубите за бизнеса. По тази причина единият ни ресторант засега остава затворен, но другия работи и към момента се справя изненадващо добре.

 -А какви са оборотите, брой поръчки, приходи, разходи за последните 15 дни? 

Александър Илиев: За последните 2 седмици получаваме средно по 30 поръчки на ден, което е горе долу успява да осигури 30% от старите приходи. 80% от поръчките са през платформи за доставки (takeaway и foodpanda ), останалите се взимат на място. До дни пускаме и наша доставка, за да покрием по-голям периметър от София.  Поръчките през платформи на доставчици спрямо преди са се вдигнали двойно, но това автоматично повиши разходите за комисионни. Отделно нараснаха и разходите за опаковки на храната. Въпреки трудната ситуация се опитваме да работим, за да покрием част от загубите, и когато приключи извънредното положение, да не се налага да наваксваме дълго минуса. Смятам, че  30-45 дни не са фатални за бизнеса. Браншът ни е свързан със социализиране, а в момента точно това липсва на хората. Паднат ли оковите, заведенията бързо ще се напълнят. Ще отнеме известно време оборотите да се върнат на 100%, но и това ще се случи.

 -Какво е положението е с персонала?

Александър Илиев: Работим с 20% от персонала, а останалите са пуснати в неплатен отпуск. Не можем да си позволим да плащаме заплати и осигуровки.

 - Ако след 15 април мерките се смекчат, и рестрикциите се насочат основно към рисковите групи,  то как би могъл да работи един ресторант така че да няма опасност от заразяване: като организация на работа, като изисквания към клиентите и т.н.?

 Александър Илиев: Каквито и мерки да предприемем, опасност от заразяване ще има. Ще се приложат всички хигиенни практики, ще се прави ежедневен мониторинг на здравното състояние на служителите. Ще намалим и капацитета на седящите места в салоните. Разчитам, че времето ще се стопли и ще можем да настаняваме хората и на открито.

 -Какъв е коментарът ви на схемата 60/40 , която е гласувана от МС за подпомагане на фирмите в затруднения, като в постановлението е включен и ресторантьорският бизнес?

 Александър Илиев: Според мен не е добре обмислена и по-скоро прах в очите на бизнеса. Нямам очаквания, че държавата ще помогне, ще си се оправяме сами. На 13-ти март спирам дейност, на 14-ти дължа ДДС, на 25-ти осигуровки. За да покрия критериите, не трябва да имам задължения към НАП, което няма как да стане в момента. Почти всички заведения с текущия оборот покриват разходите направени в предходен.

 Като нямам текущи приходи как да си платя данъците? 

Има една практика „бонус оборот, която се прилага не само за нашия бранш и която с леки корекции би била супер подходяща и полезна. Да речем, че съм реализирал оборот към даден клиент 100 000 лв. за една година. Той ми връща 10% от тях като кеш бек, за да ме стимулира и да увелича продажбите си през следващия период. Ако за миналата година съм платил 100 000 лв. данъци, нека ми дадат възможност 10% от тях да получа като помощ, съответно да ми бъдат приспаднати от текущо или бъдещо задължение, за да мога след тази криза да си стъпя бързо на краката.

 Колкото по-бързо стъпя на крака, толкова по-бързо ще започна да спомагам за пълненето на хазната. Ако бизнесът ми е в предишните периоди е бил на светло и съм си плащал чинно данъците, сега и помощта ще е по-голяма. Съответно ако си бил в сивото и не си си плащал, никой не е длъжен да ти подава ръка.

Как действува държавата реално?

Трябва да се има предвид, че бизнесите, които са в затруднение, се разделят на такива, които получават автоматична подкрепа от държавата, поради въведените ограничения на карантината – ресторанти, заведения, услуги.

Всички остали бизнеси могат да получат държавна подкрепа при срив на продажбите с 20  и повече процента.

Държавните разходи в тази насока са за 1 млрд. лева, на първия етап. Това каза вицепремиерът Томислав Дончев за БНР. Той отбеляза, че страната ни има техническа готовност за теглене на заем: „Бъдещето ще покаже в какъв размер. Имаме буфер, който можем да ползваме засега. Досега сме препрограмирали 600 млн. лева, а при нужда имаме възможност да реагираме с още около 500 млн. лева, без да предизвикваме щети... Помощ от т.нар. „грантове“ също е възможност“. 

Постановлението 60/40

Всеки момент се очаква да е готово окончателно постановление за мерките 60/40, съобщи вицепремиерът Марияна Николова след заседанието на тристранния съвет в петък. Финалният документ ще се гласува  в понеделник от МС.

Спадът на приходите на бизнеса ще се изчислява на база сравнение с приходите по същото време на миналата година, съобщиха от КНСБ. За да го докажат, фирмите ще предоставят отчетите си от миналата година и данни за тази пред бюрата по труда.

Създава се публичен регистър на всички предприятия, които ще получат финансиране по схемата, който ще се поддържа от НОИ.

 

1.Секторите, които ще получат помощ, заради наложената карантина:

Търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети, с изключение на хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия;

Търговия на дребно с лекарства и други фармацевтични стоки, търговия на дребно с медицински и ортопедични стоки;

Търговия на дребно на открити щандове и пазари;

Търговия на дребно извън търговски обекти

 Друг пътнически сухопътен транспорт

 Пътнически въздушен транспорт

 Хотелиерство

 Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване

 Дейност на питейни заведения

 Прожектиране на филми

 Туристическа агентска и операторска дейност;

 Други дейности, свързани с пътувания и резервации

 Организиране на конгреси и търговски изложения

 Предучилищно образование (частен сектор)

 Артистична и творческа дейност

 Други дейности в областта на културата

Спортни и други дейности, свързани с развлечения и отдих

Поддържане на добро физическо състояние.

 

2. Всички остали бизнеси могат да получат държавна подкрепа при срив на продажбите с 20  и повече процента, в сравнене на същия период за миналата година.

 

Документи и срокове за получаване на помощта

Работодателят трябва да си изтегли заявление за изплащане на компенсации от Агенцията по заетостта. И към него да приложи заповед за преустановяване на работа или непълно работно време. Ще трябва да представи и документи, които удостоверяват спад на приходите от продажбите. Освен това ще трябва да направи и списък на работниците, за които иска компенсация с трите имена и ЕГН. Както и декларация с IBAN.

Комисия от дирекция „Бюро по труда” ще ги проверява до 7 работни дни от подаване на заявлението. След като вземат решение, те трябва да информират работодателя до два дни.

 

 

 

 

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg