EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Времето на малките интернет фирми изтече

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Времето на малките интернет фирми изтече

mail14:46 | 01.06.2010прегледи 1018 коментарикоментари 0


Преглед на печата

 

Окрупняване и изсветляване. Това са очакванията за развитието на бизнеса на интернет доставчиците в България, разказва в. Пари. Защото и в момента няма кой да ви каже точно колко са те, въпреки че бизнесът им подлежи на регистрация в Комисията за регулиране на съобщенията. Статистиката на телекомуникационния регулатор показва, че към края на миналата година у нас функционират точно 703 компании, предоставящи услугата броудбенд, или широколентов интернет. Според едни обаче това число е твърде високо, а според други - твърде ниско. Колкото и да са играчите обаче, процесът на окрупняване на бизнеса им тече от няколко годни насам и ще продължи. Защото малките квартални оператори не могат да смогнат на темпото на големите играчи, които освен интернет вече предлагат и телевизия, и телефони. При това с доста по-високо качество и според тях - на максимално ниски цени. Иначе казано, естественият отбор на пазара предстои, което носи своите позитиви и негативи за потребителите.

Сиво, още сиво, много сиво
Около 40% от доставчиците на интернет в България работят на сиво, твърдят от "Виваком". Това означава, че те не плащат данъци, не осигуряват работещите за тях служители и не следят за качеството на услугата, коментира Йордан Йорданов, изпълнителен директор на "Мегалан". Компанията му обслужва около 65 хил. абоната в София, а от есента планира експанзия и извън пределите на столицата.
На практика само в София оперират над 100 интернет доставчика, твърдят от "Виваком". Компанията също участва на интернет пазара най-вече посредством ADSL услугата си, която е използвана от около 300 хил. души. Тя обаче е по-популярна в страната, където телекомът няма конкуренция. В София обаче доминантата технология е LAN, която позволява по-високи скорости на по-ниски цени, казва Теодор Захов, изпълнителен директор на обединението между "Спектрум Нет" и "Орбител". Според данни на "Виваком" около 50% от целия пазар се държат от различни LAN доставчици, а около 19% се управляват от кабелни оператори, които са дивесрифицирали бизнеса си с предлагането на интернет.
Реклама

Икономически неизгодно
Въпреки че в България има около 2.6 млн. потребители, пазарът не може да си позволи да издържа толкова много компании. На него трябва да функционират по-крупни играчи, което иска консолидация, коментира Захов. Според него у нас има място за не повече от 7-8 компании, които да предлагат услугата достъп до интернет. А в момента само в столичния квартал "Гео Милев" има 12 оператора, които се занимават с тази дейност. Или поне толкова са известни. Този бизнес е лесен - необходима е инвестиция в няколко кабела, рутер и доставчикът вече е налице.
Според играчите от светлата страна на бранша такива малки оператори не могат да издържат на темпото на големите. Според Йорданов и в момента те съществуват само заради по-ниските цени, които предлагат. Приходите им обаче не стигат за инвестиции в подобряване на услугата, както и в диверсификацията на бизнеса, което ще се наложи на даден етап. Друг въпрос е и качеството на достъпа, което осигуряват по-големите играчи, което е по-високо. А потребителите в България се разглезиха и очакват все повече от интернет доставчиците си, коментира Йорданов.

И отново кризата
Кризата също казва своята тежка дума и част от абонатите са се отказали от достъпа си до интернет вкъщи. Въпреки че за немалка част от потребителите това е услуга, равностойна с тока или водата, има клиенти, които пестят разходи и спират достъпа си до интернет с всички негативи, които им носи това, казва Захов. Което носи и негативи за бизнеса. За това той е на мнение, че консолидацията в интернет бранша ще продължи.
Захов обаче не отрича положителния ефект от съществуването на подобни малки, макар и сиви играчи. От една страна, те спомогнаха за подобряването на услугата. Връзка, която в момента в България струва 12 EUR, в Западна Европа ще е на цена от 50 EUR на месец, смята Йорданов. Което го кара да прогнозира, че промяна в цените няма да има до момента, до който не се популяризират пакетните услуги. Или предлагането на интернет, телефон и телевизия от един и същи доставчик.
Което не е по силите на малките играчи на пазара и означава, че процесът, започнал преди години, ще продължи да се развива и през 2010 г. Въпреки кризата. А цените за окрупняването започват от 100 EUR за абонат при по-малките доставчици. И стигат до 20-30 пъти месечния оборот при по-големите компании от сектора, което се смята необосновано високо за желаещите да купуват. И най-вероятно ще бъде използвано.
Христо Ласков
blogger


Тагове: интернет, фирми
 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg