АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Връзката цената на петрола & самолетни билети
Успяват ли авиокомпаниите и техните пасажери да се
възползват от впечатляващия срив на цените на петрола? Да, но
само отчасти, поради конкуренцията и сложното ценообразуване при
самолетните билети, изтъкват специалисти от сектора, цитирани
от Франс прес.
Цената за пътуване със самолет се определя въз основа на
многобройни елементи: разстояние на полета, пътническата класа,
евентуално прекачване, сервиране на храна, както и цената на
амортизацията на самолета, разходите за екипажите и разбира се,
цената на керосина, която е просто един фактор сред много други.
Така че пътуванията със самолет няма да струват два пъти
по-евтино, след като цената на петрола се понижи над два пъти и
спадна под символичния праг от 50 долара за барел (48,79 долара
при закриването на търговията в петък).
"Не се купува суров петрол, а керосин. Следователно трябва
да се плаща за рафинирането", обяснява говорител на Ер Франс
(Air France), като допълва, че цената на керосина не спада
толкова бързо като цената на петрола ("с 10 процента по-малко").
Силното поевтиняване на суровия петрол обаче се очаква да
облекчи значително разходите за гориво на авиопревозвачите през
2015 година.
В същото време авиокомпаниите, които са подписали договори
за "покритие" за предпазване от силно покачване на цените на
горивото, днес не се възползват напълно от поевтиняването на
горивата. Това е така при Делта (Delta), Юнайтед (United) и Ер
Франс-Ка Ел Ем (Air France-KLM).
"Ако приемем хипотезата за покритие на равнище 60 процента
от петролното потребление на Ер Франс-Ка Ел ЕМ през 2015 година
и сегашните стойности на горивата и валутите, разходите за
гориво на групата би трябвало да намалеят с около 600 милиона
евро в сравнение с 2014 година от общата сума, възлизаща на 6,6
милиарда евро", обяснява Ян Дерокъл, специалист за сектора в Одо
секюритис (Oddo Securities).
Сумата може да бъде намалена с 400 милиона евро при
британската авиокомпания Ай Ей Джи (IAG) и дори с 1,3 милиарда
евро при германската Луфтханза (Lufthansa). Делта еърлайнс
(Delta Airlines) от своя страна очаква икономии от 2 милиарда
долара (1,77 милиарда евро) от керосин през тази година.
При все това не всички авиокомпании ще успеят непременно да
получат такова поле за маневриране в сметките си, тъй като в
този свръхконкурентен сектор те са принудени да намаляват
тарифите си.
Според Международната асоциация на въздушния транспорт (МАВТ
- IATA) средната цена на самолетните билети по света се очаква
да намалее с 5,1 на сто тази година.
Ян Дерокъл обяснява, че повечето европейски авиокомпании
вече отразяват спада в цените на билетите, за разлика от
американските. "Това е въпрос на конкурентна среда и на pricing
power" коментира той. В Съединените щати пазарът неотдавна беше
консолидиран, което дава на компаниите известна власт да
фиксират цените, каквато повечето големи европейски авиокомпании
не притежават".
Търсенето във вътрешните линии също остава солидно.
В Европа някои превозвачи идват да завземат дялове от
пазара, като така прибавят капацитети и най-вече натиск на
потребителя за намаляване на цените.
Върджин Австралия (Virgin Australia), Японските авиолинии
(Japan Airlines), както и Катарските авиолинии (Qatar Airways)
обявиха намаляване на свръхтаксата за гориво и следователно на
цените на билети си по някои дестинации.
"Традиционните европейски превозвачи трябва да поддържат
усилията си за понижаване на разходите, за да продължат
възстановяването си", анализира Ян Дерокъл.
Дори ограничено понижение на постъпленията ще неутрализира
икономията от разходи за гориво при сегашните цени на горивата
и курса евро/долар, според изчисления на Ер Франс.
От своя страна американските авиокомпании Делта еърлайнс и
Юнайтед гледат на спада на цените като на добра възможност. Те
възнамеряват да се възползват, за да стабилизират финансите си и
да поглезят акционерите си.
"През първото тримесечие това ще се използва за намаляване
на дълга ни, а през второто ще се преразпредели на акционерите
ни", обяснява Ричард Андерсън, президент и главен изпълнителен
директор на Делта, чийто дълг възлиза на 7,5 милиарда долара.
Групата възнамерява да го сведе до 5 милиарда тази година./БТА
Tweet |
|