EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Всеки 4-ти европеец пазарува он лайн

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Всеки 4-ти европеец пазарува он лайн

mail13:42 | 31.03.2017прегледи 836 коментарикоментари 0


Европейците са запалени онлайн купувачи, разкрива първият Masterindex за паневропейската електронна търговия и новите тенденции при разплащанията, който се провежда във време, когато очакванията са европейският пазар за електронна търговия да нарасне с 45% от 2015 до 2018 г. Проучването сред потребители от над 20 държави в Европейското икономическо пространство показва, че един от четирима европейци с достъп до интернет е поръчвал продукти или услуги онлайн поне веднъж седмично през 2016 г.

Колко често хората пазаруват онлайн? Оказва се, че интернет потребителите във Великобритания са най-редовните клиенти на електронната търговия в цяла Европа. Процентът на поляците (9%), литовците (9%) и италианците (8%), които ежедневно пазаруват онлайн, е подобен на този на Острова (8%). Българските потребители, които пазаруват онлайн всеки ден са 4%, като по този показател те се нареждат наравно с германските, холандските и чешките, и пред датчани и румънци (3%). Британците пък се отличават, когато става въпрос за седмична активност (41%), следвани от ирландците (32%) и немците (30%). За разлика от тях, вероятността финландци (17%), естонци (16%) и датчани (16%) да закупуват стоки от интернет поне веднъж седмично е далеч по-малка.

Продуктите, които хората купуват от интернет са предимно дрехи и обувки – най-популярната категория със средно 48% за Европейската икономическа зона, следвани от билети (34%), електроника (33%) и книги (31%).

Информацията за най-често закупуваните продукти от потребителите от различните европейски държави често има изненадващ резултат:

Два пъти по-вероятно е британците, които пазаруват онлайн (33%), да закупят хранителни продукти от интернет, в сравнение с техните най-близки съседи от Холандия (16%), Франция (15%) и Белгия (13%);

Гърците, които пазаруват онлайн, резервират през интернет далечни пътувания четири пъти повече от хърватите;

Забелязва се и регионална тенденция – Финландия (31%), Швеция (22%) и Норвегия (22%) са единствените държави с над един от петима интернет купувачи, които играят онлайн хазарт.

Нагласите към предпочитаните методи на разплащане онлайн също варират. В Чехия, Германия, Холандия и Полша онлайн банкирането е два пъти по-популярно от картите. Но в страни като Великобритания, Франция, Испания, Ирландия и Италия, картите остават най-популярния разплащателен метод. Проучването също така разглежда новите разплащателни методи като дигиталните портфейли, приложенията за банкиране и сканиране на QR код, отчитайки голям потенциал за развитие в тези области. Въпреки че европейците проявяват сериозен интерес към изпробването на нови технологии, стойностите значително се различават от тези на действителната употреба. Например, на теория интернет купувачите в Испания са най-големите ентусиасти към електронните портфейли, но когато става въпрос за реалното им използване те изостават от норвежците (20%), гърците (20%) и финландците (19%).

Въпреки тези различни тенденции, европейците са склонни да споделят сходни притеснения за онлайн пазаруването. Страхът от измама е причина номер едно за отказ от пазаруване онлайн във всички държави, взели участие в проучването. Тя действа като особено голяма пречка в страни като Гърция (71%) и Испания (64%), за разлика от Дания (46%).

Когато става въпрос за трансграничната електронна търговия, се оказва, че доверието е много по-голям проблем за някои националности, отколкото за други. Френските онлайн потребители, които никога не пазаруват от други държави, изтъкват липса на доверие в чуждестранните уебсайтове, която е близо два пъти по-голяма от тази при испанци и италианци, и четири пъти по-голяма от поляци и чехи. Основните бариери, които спират български потребители да пазаруват от чуждестранни електронни магазини, са очакванията за дълъг срок на доставка (23%), както и трудното възстановяване на средства (29%), в случай на връщане на покупката. В нито една друга европейска държава, част от изследването, тези притеснения не са толкова високи.

Основна причина да не се пазарува онлайн в чуждестранни сайтове обаче не е доверието или сигурността, а по-скоро наличието на добри местни възможности. Изследването на Mastercard показва, че 40% от онлайн купувачите във Финландия и Полша, които не искат да пазаруват от чужбина, смятат, че сайтовете за електронна търговия в техните държави изцяло отговарят на техните изисквания. Подобни са нагласите и във Великобритания, Франция и Германия. 27% от българските потребители намират родните онлайн магазини за напълно удовлетворяващи техните изисквания, което значително надвишава мнението на португалци (11%), унгарци (14%) и хървати (8%) за електронните магазини в техните държави. В същото време, като основен мотив да пазаруват от чуждестранни сайтове, българските клиенти изтъкват по-доброто качество на стоките (35%) – този показател е далеч над средния за Европа (12%).

Европейските потребителите най-често вземат решение да пазаруват извън страната си в резултат на получена привлекателна оферта (40%). Най-популярните продукти, поръчвани извън граница, са дрехи, аксесоари и обувки (37%), следвани от книги, музика, DVD и видео игри (21%).

Вероятността хората да се възползват от такива оферти значително варира в различните държави. От една страна, повече от двама от петима онлайн потребители в България, Чехия, Франция, Германия, Унгария, Литва, Холандия, Полша, Румъния и Словакия твърдят, че никога не са пазарували от чуждестранен уебсайт. За разлика от тях, почти 90% от хората, които пазаруват в интернет в Австрия и Ирландия, заявяват, че са закупили продукти от чужбина поне веднъж в живота си. Същото се отнася и за над двама от трима онлайн купувачи в Италия, Испания и Великобритания.

Един по-общ поглед показва, че съществува сериозен потенциал за разрастване на трансграничната електронна търговия, след като средно над 40% от европейските онлайн потребители вече пазаруват от чужбина поне веднъж годишно.

Сред ключовите фактори за растежа в границите на държавите и извън тях, се оказват продължителните усилия за изграждане на доверие и увереност в електронната търговия и подобряването на онлайн офертите и условията.

 

 

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg