АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Всеки втори българин със запазени доходи
През 2011 г. е налице усещането за по-високи потребителските разходи, докато доходите са запазили своето ниво. 70% от изследваните лица декларират, че през изминалата година разходите им значително са се повишили. В същото време всеки втори българин е запазил своите доходи, а 41% са получавали по-малки месечни възнаграждения. Това сочат резултатите от четвъртото годишно изследване на тема „Поведението на потребителите в контекста на икономическата обстановка”, проведено в месец февруари 2012 г. от агенция „Прагматика”. Очакванията на изследваните лица за предстоящата 2012 г. също имат оптимистичен нюанс – 27% смятат, че доходите им през 2012 г. ще се увеличат, а 43% се надяват да запазят сегашната си работа при същите доходи. Важно е да се отбележи, че сред българите между 25-34 години се наблюдава тенденция за повишаване на очакванията за бързо професионално развитие и увеличаване на доходите на годишна база.
Всеобщо е схващането, че през изминалата година на потребителите им се е налагало да „свиват” разходите си, да се лишават от някои стоки или да преминават към по-евтини еквиваленти. 70% от изследваните лица споделят твърдението, че са започнали да купуват по-евтини марки и продукти, докато 84% са били по-внимателни и прецизни в избора си.
Потребителското поведение на хората относно консумацията на различни типове стоки и услуги (храна, техника, козметика) се придържа до нивата на предходната 2010 г., сочи изследването. Относно „продуктите от първа необходимост” българите заявяват, че няма да променят навиците си при консумацията на сирене, прясно и кисело мляко, малотрайни колбаси, лютеница и тестени изделия. За сметка на това обаче, голяма част от запитаните смятат да ограничат консумацията на трайни (43%), сурово-сушени (52%) и варено-пушени колбаси (47%). От млечните продукти „най-скъп” за българите се оказва кашкавалът, 40 на сто от анкетираните посочват, че ще купуват по-евтини марки кашкавал през 2012 г.
47% от българите планират да закупят техника за дома през настоящата година. Най-желани са телевизорите (11%) и преносимите компютри (9.5%).
През 2011 г. остава непроменен и процентът на гражданите, които са успели да спестят от доходите си – 15%, като всеки пети от тях заявява, че ще заделя по-малко средства през 2012 г. Като допълнение на това, 46 на сто от запитаните споделят, че за настоящата година не планират дейности, свързани с извънредни разходи. Българите са склонни да похарчат пари само за крайно належащи дейности – неотложен ремонт на жилището (21%) или неотложен ремонт на автомобила (14%). За да финансират тези си дейности 51% от лицата ще разчитат на средства, които ще заделят през 2012 г., а близо 18% от българите ще разчитат на кредитиране от банка.
Досегашният модел при консумацията на козметични продукти се запазва и през изминалата година, като 40% от жените заявяват, че се доверяват на любимата си марка. Наблюдава се тенденция при покупката на почистващи препарати и санитарни материали. Близо 1/3 от потребителите са готови да купуват по-евтин омекотител и прах за пране с оглед икономическите условия в страната.
В заключение мнението на специалистите от агенция „Прагматика” е, че при се наблюдава силно рационализиране на потребителското поведение изразяващо се в прецизиране на избора и търсенето на по-доброто предложение. Този потребителски модел се обостря от активно използваните промо-механизми и чисто ценови промоции.
„Българите все още усещат икономическата криза и това оказва силно влияние върху тяхното потребителско поведение. Въпреки, че страната ни отчита стабилни макроикономически резултати, потребителят остава песимист относно бързото справяне с рецесията. Промените в потребителското поведението силно се влияят от общото усещане за стабилност и разбира се усещането за благоприятни нива на доходите и разходите, което прави едно домакинство.
Едва тогава можем да очакваме „разчупване” на потребителското мислене и активизиране на потреблението”, коментира Юлиан Добрев, Изследователски директор в агенция „Прагматика”.
Tweet |
|