EUR 1.9558
USD 1.8606
CHF 2.1010
GBP 2.3529
CNY 2.5537
you tube
mobile version

Всичко започна с новия стандарт “Стара планина”

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Всичко започна с новия стандарт “Стара планина”

mail10:30 | 09.09.2010прегледи 1676 коментарикоментари 0


Петър Ганев, Институт за пазарна икономика

Какво прави държавата на пазара на месни продукти - установява ясни правила или прави бизнес? Този въпрос е неизбежен, имайки предвид събитията през последните месеци. Всичко започна със създаването на новия стандарт „Стара планина", който има за цел да удостовери високото качество на месните продукти. Този стандарт не е задължителен по своя характер, тоест не е регулация на пазара на месни продукти. Въпреки това говорим за стандарт, въведен и подкрепян от държавния апарат, което дава известно предимство на тези продукти.

Рекламното време на продуктите с надпис „Стара планина" е неограничено, като почти цялото правителство се занимава с него във всякакви медии по всяко време. Вече всички знаем, че тези продукти ще са по-скъпи (защото са истински!) и че българинът се избива, за да си ги купи. Остава впечатлението, че всички коментари са не толкова за правилата на месния пазар, а по-скоро реклама на определени продукти.

Малко след новото явление на месния пазар последва и акция „Дупетата". Резултатът от акцията е забрана за вноса на определени месни продукти, очевидно на по-евтини такива. Самата забрана е повече от странна - хванахме едни негодни месни продукти внос и затова забраняваме всичкия внос на точно такива продукти (!?). Ако има нещо нередно с какъвто и да е било продукт, то нека бъде конфискуван, но да се налагат забрани за внос е просто безумно - тук не говорим за безопасност, а за чист протекционизъм и то на пазар, на който държавата наскоро е влязла индиректно с поставянето на нов стандарт. Интерпретации много, но определено тази забрана е нов импулс за „истинското" месо, тоест това с надпис „Стара планина".

Прави впечатление и реториката, с която се случва всичко това - липсват всякакви аргументи, но за сметка на това има много лоши хора. Общественият дебат тече горе-долу така:

Защо се въвежда стандарта? - защото ядем гадости и лоши хора печелят от това!

Защо забранявате вноса? - защото внасят гадости, лъжат ни и печелят от това!

Как отговаряте на критиките за забраната на вноса? - какви критики, вижте че разбиха колата на човека да го сплашат, това са престъпници, уведомете премиера!

И все пак, какви са аргументите ви? - няма вече да ядем изрезките на Европа, ние сме горди и ще ядем истинско месо „Стара планина"!

С всичките тези случки и с тази риторика пак се връщаме към въпроса в началото: Какво прави държавата на пазара на месни продукти - установява ясни правила или прави бизнес?

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1887