АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Всяка втора сметка се плаща със закъснение
Всяко втора сметка в България не се плаща навреме, съобщава Profit.bg, позовавайки се на доклад на консултантската компания EOS. В същото време фирмите отписват 4% от всички вземания, а ликвидността на една шеста от компаниите вече е застрашена. Средният срок на изплащане на задължения е от 33 дни, според направеното изследване «Навици за плащания в Европа“ за 2009 година, проведено в пет страни. Изследването се провежда за втора поредна година съвместно с института за проучвания «Ипсос“ въз основа на анкета сред 1 200 фирми в България, Германия, Великобритания, Швейцария и Унгария за местните практики на плащане. Според него България е с най-малък дял на своевременно изплатени вземания след Унгария (21%). За сравнение този процент в Германия е 77, а в Швейцария 75%.
В съпоставка с останалите страни българските фирми се надяват най-дълго, че сметките им ще бъдат платени. Така те отнасят вземанията си като несъбираеми едва след средно 1.5 години (527 дни), в сравнение с 320 дни за Великобритания и 284 дни за швейцарските фирми. Въпреки сравнително малкия дял своевременни плащания и големия процент отписани вземания, българските фирми са оптимистично настроени: 15% посочват, че моралът по отношение на плащанията се е подобрил през последните две години - повече от Великобритания - 11% и Швейцария - 10%. За следващите две години 17% от фирмите очакват подобрение на морала по отношение на плащанията. Така те са по-оптимистични от тези в останалите страни.
Основно у нас са били изследвани фирми от телекомуникационния и промишления сектор. Като цяло българите плащат своите задължения с приоритети, като най-високо ценят тези към банките, особено когато става дума за ипотечни дългове и има опасност да загубят своите домове. Друг извод който се прави от изследването е, че като цяло фирмите проявяват известна немарливост към своите финанси и не проучват състоянието на своите търговски партньори преди да започнат да правят бизнес с тях. Относително ниска е и фирмената култура по отношение на търсенето на външни консултантски услуги за събиране на вземания, като се чака твърде дълго преди да започне принудително такова.
Tweet |
|