EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Втора Книга на фамилния бизнес в България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Втора Книга на фамилния бизнес в България

mail07:15 | 21.01.2020прегледи 1518 коментарикоментари 0


Консултантската компания EY Bulgaria издаде втора Книга на фамилния бизнес в България. Книгата представя историите на десет от най-успешните фамилни бизнеси в България. Патрон на книгата е министърът на икономиката Емил Караниколов.

В годините на модерна пазарна икономика България успешно изгражда устойчиви фамилни бизнеси, много от които вече се управляват от второ, понякога трето поколение в семейството. EY Bulgaria селектира десет от най-успешните фамилни бизнеси у нас, за да покаже добрите примери в българската икономика и да повиши осведомеността по отношение на фамилния бизнес. Фирмите, включени във второто издание на Книгата на фамилния бизнес, идват от различни индустрии, много често са пазарни лидери, показват значителен растеж във времето и имат амбиция за развитие на международните пазари.

Как бяха подбрани компаниите

Всеки един от фамилните бизнеси, които попадат в книгата, отговарят на съвкупност от критерии:

•                                   Семейството е доминиращ собственик на бизнеса и е отговорно за стратегията за развитие на бизнеса.

•             Семейството има намерение да предаде бизнеса на следващото поколение.

•             Бизнесът показва значителен растеж във времето.

•             Бизнесът има амбиция за развитие на международните пазари.

•             Седалището на бизнеса се намира в България.

 

Иновациите, културата и доброто фамилно управление – ключови за успеха

Иновациите и културата на фамилните фирми

Според проучване на EY сред 589 от най-големите фамилни компании в света (2018), успешните семейни компании създават фирмена култура на иновации и култура, която насърчава гъвкавостта и оценява свежото различно мислене. Тази култура има капацитет да създава и да се възползва от новото. А най-ценното е, че успешните фамилни компании предават този тип култура през поколенията.

Културата на иновации се усеща и наблюдава във всички компании, които са представени във второто издание на книгата, и е особено изразена в следващото поколение. Следващото поколение мисли мащабно и търси примери и експерти от далечни краища на света, които им помагат да приложат добри модели в техните фирми в България. Смелото мислене и желанието да разраснат бизнеса, да го управляват професионално, е типично за новото поколение предприемачи. Те търсят перспектива на по-мащабни и взискателни международни пазари, развивайки продукти с по-висока добавена стойност.

Доброто фамилно управление – как роднините стават екип

Доброто фамилно управление е насочено към онези фактори, които са жизненоважни за успеха на семейната компания: планиране на бъдещето, управление на приемствеността и овладяване на конфликтите. Тези три компонента обикновено се определят в т.нар. семейна конституция, която формулира философията на компанията, ценностите и целите.

Фамилната конституция задава референтна точка за бъдещите поколения, обединява и насочва предприемаческите семейства в правилната посока. Историите на най-успешните фамилни компании по света показват, че пристъпването към семейната конституция е етап от развитието на бизнеса и семействата няма защо да се страхуват да започнат този процес. Това споразумение, както всички други, се постига с увереност, ефективна и открита комуникация, сътрудничество и желание да поведат компаниите си напред към бъдещето.

 

Компаниите в Книгата на фамилния бизнес в България:

AG Capital

АG Capital е водеща бизнес група, специализирана в управление на инвестиции и услуги в сектора на недвижимите имоти. Част от холдинга са: Lion’s Head Investments, която притежава и управлява първокачествени офис сгради в София и Букурещ;  BLD –  строително-инвестиционна компания за жилищни проекти; Park Lane Developments –  изграждане и управление на висококачествени офис проекти; Forton – консултантски услуги за бизнес имоти, партньор на световния лидер Cushman & Wakefiеld; агенциите за недвижими имоти Aдрес и Имотека, Unique Estates – специализирана агенция за луксозни имоти и други.

Агротайм

„Агротайм“ ЕООД е сред водещите компании в сектора на земеделието в България. Създадена с цел производство, преработка и търговия със земеделска продукция, днес Агротайм се развива в няколко сфери на дейност – зърнопроизводство, свиневъдство, производство и преработка на плодове, а отскоро и бутиково производство на занаятчийски алкохол. От 2017 г. насам, групата от компании около Агротайм обслужва нуждите на земеделските стопани в България от машини, сервиз, агрохимикали, торове и семена. Фирмата е семейна и се развива от третото поколение във фамилията.

Акватек

Фирма „Акватек“ проектира и изгражда големи басейни, спа центрове, аква паркове и фонтани от 1994 г. Пътят на предприемачеството за основателя на бизнеса инж. Валентин Вълев стартира с малки строителни обекти край Смядово, преминава през изграждане на аква паркове и големи спа центрове на българското Черноморие и стига до отворените врати на Европа, където ясно стои възможността „Акватек“ да се утвърди като предпочитан партньор за изграждане на сложни водни съоръжения.

Диавена

„Диавена“ ООД е семейна компания, която произвежда консервирана риба и готови за употреба рибни ястия. Това е първата частна фирма в България за производство на консервирана риба. Продуктите могат да бъдат открити във всички търговски вериги в България и в Европа. Фирмата работи както със собствени брандове, така и под марката на големи международни партньори. Компанията произвежда първата и единствената в света консерва риба тон с прозрачна опаковка и притежава патента за Европейския съюз.

Димитър Маджаров – 2

Фирма „Димитър Маджаров – 2“ ЕООД е производител на месни и млечни продукти в България с 28-годишна история. От 2005 година производството на компанията е сертифицирано по стандартите ДПП, 2006–НАССР, 2008 ISO 9001, 2011 IFS. „Димитър Маджаров“ e и един от малкото български производители, получили лиценз за износ на хранителни стоки в Русия. Фирмата е и носител на множество награди, а през 2019 г. е отличена в ТОП 20 на престижната класация на Супербрандс като най-любим бранд на българските потребители в своя клас.

Еньо Бончев

„Еньо Бончев“ ООД e водещ производител на етерични масла и води от българска маслодайна роза и лавандула. Компанията е наследник на една от най-успешните български розоварни от началото на XX век, основана от Еньо Бончев в с. Търничене, община Павел Баня. Фирмата разполага с над 160 хектара розови и лавандулови насаждения и четири дестилерии. „Еньо Бончев“ ООД търгува с европейски и арабски страни, с държави от Азия, Северна Америка, Австралия и Африка.

INTRAMA

Фирмена група INTRAMA е водещ производител на висококачествени термоформовъчни машини за вакуум опаковане, автоматизирани опаковъчни устройства, фолиа и пликове за бариерна опаковка и самозалепващи етикети на рола. INTRAMA предлага завършен цикъл от решения за предприятията от хранително-вкусовата промишленост. Началото на INTRAMA e поставено в Германия, а днес оперативният център и производствената дейност са в България. Към момента компанията изнася главно към Северна Македония, Сърбия, Румъния, Косово и Албания. В тези страни INTRAMA Services GmbH има дъщерни дружества, които изпълняват ролята на търговски представителства с изграден технически сервиз.

Кармела 2000

„Кармела 2000“ ООД е семейна компания, създадена през 1998 г. Фирмата е един от лидерите сред българските производители на шоколадови и захарни изделия с успешни брандове като FAMILY, Karmela, Детство мое, Everyday, Extra cake. „Кармела“ произвежда и редица частни марки по поръчка на свои партньори. Компанията търгува в 35 европейски и други държави.

Сладкарници Неделя

Историята на сладкарници „Неделя“ започва през 1993 г., когато Радослава и Георги Минчеви отварят малка сладкарница на площад „Баба Неделя“ в София. Двадесет и шест години по-късно в България и Румъния работят общо 45 сладкарници, „Неделя“ има добре развит франчайз модел, а основателите проучват големите столици на Европа за международното развитие на бизнеса.  „Нито един голям бизнес не се създава в рамките на едно поколение“, убедени са семейство Минчеви и са решени да работят за успеха на компанията през поколенията.

СуиКо

 Фирма „СуиКо“ произвежда над 900 артикула зърнени храни, варива и хранителни стоки от първа необходимост под различни търговски марки. Основният им бранд „Крина“ е един от най-разпознаваемите в България за ориз, боб и леща. „СуиКо“ внася суровини от над 30 държави и изнася за над 12 държави в Европа, Близкия Изток и света. Към днешна дата е един от най-големите производители на ориз в България с 8000 дка оризови насаждения. През 2017 г. сайтът krina.eu печели награда за сайт на годината на .eu Web Awards.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg