АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Газ: Две стратегически цели пред България
В газовата област България има две стратегически цели – развитие на местния добив и диверсификация на доставките. Това каза министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев, който откри първата регионална газова конференция "Газови перспективи".
Министър Добрев съобщи, че вече три компании са закупили документи за участие в конкурса за търсене и проучване на нефт и природен газ в блок "Терес" в Черно море. По-малко от месец след началото му, конкурсът предизвика интерес на две европейски и една американска фирма, които са сред лидерите в бранша. Това дава оптимизъм, че процедурата ще приключи успешно.
Значителни надежди за увеличаване на местния добив се възлагат и на проучванията в Блок "Хан Аспарух", където работи консорциум между Тотал, ОМВ и Репсол. Конкурсното изискване за минимална работна програма бе за 1 сондаж на 5 хил. м. дълбочина, докато спечелилият титуляр ще направи два сондажа – на 5 и на 6 хил. м., съобщи Добрев. Така това проучване може да се превърне в една от най-големите инвестиции в България – между 1 млрд. лв. и 1 млрд. евро, поясни още министърът.
В края на миналата година правителството взе решение и за обявяване на конкурс за търсене и проучване в Блок "Света Марина". Очаква се публикуването на обявата в Официалния вестник на ЕС, което ще даде реален старт на процедурата. След решението на Върховния административен съд за блок "Силистар" ще бъде обявен нов прозрачен конкурс, каза още министър Добрев и допълни, че потенциалът на този блок е сравним с този на "Хан Аспарух". Така на практика цялата черноморска територия на България ще се проучва, което в средносрочна перспектива ще намали значително зависимостта ни от външни доставчици.
Местният добив е с 35% по-евтин от вноса и увеличаването му влияе пряко върху конкурентоспособността на икономиката и жизнения стандарт на битовите потребители.
Изграждането на Южния газов коридор има сериозна роля за диверсификация на източниците на природен газ, отбеляза министър Добрев. В момента съществуват две възможности за неговото трасе – през България, Румъния, Унгария и Австрия (Набуко запад) или през Гърция и Италия (ТАБ). Решението кой маршрут ще бъде избран се очаква до края на юни от консорциума Шах Дениз 2, който вече сключи споразумение за придобиване на 50% дял от Набуко интернешънъл. По думите на министър Добрев по-добрата алтернатива за България е изборът да падне върху Набуко запад и като председател на политическия комитет на Набуко нашата страна ще работи активно за тази перспектива. Един от сериозните аргументи в тази посока, според министър Добрев, е, че Набуко запад осигурява достъп до многократно по-голям пазар в сърцето на Европа, в сравнение с ТАБ, който преминава през периферна част от континента./МИЕТ
Tweet |
|