АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Гаранционен фонд в туризма „да” или „не”
Трябва или не в България да има гаранционен фонд в туризма? Въпросът отново бе изваден от архива, макар че точно преди година при подобни обстоятелства браншът стигна до извода, че подобна стъпка не е необходима. Днес той отново излиза на дневен ред след съобщението, че българската туроператорска фирма "Бългериан Вип Турс" спира дейност.
Според директора на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов фондът е необходим, за да действа в защита на икономическите интереси както на българските туристи в чужбина, така и на чуждестранните, избрали почивка в България. Постъпления във фонда трябва да се набират от част от участниците на туристическия пазар - основно туроператорите за входящ и изходящ туризъм, които извършват чартърни полети, посочи той. Годишните отчисленията във фонда би трябвало да са в съответствие с Директива 90/314 на ЕС и да бъдат "достатъчни по размер", най-често в рамките на 10 процента от декларирания оборот на тези фирми за предполагаемия обем на извършваните чартърни полети в бъдещ период.
Вълната от фалити започна от Русия, повличайки партньори на големи руски туроператори и в други държави. Според анализатори на руския туристически пазар фактор номер едно е не толкова икономическата криза, колкото ценовата война и неразумният дъмпинг на цените на туристическите пакети. Резултатът е спадане на цените до нива, които генерират големи загуби, особено при високите обеми на големите туроператори. Русия реагира остро Руското министерство на туризма реагира остро с призив към България да не гони руските туристи. Причина за това са подадените сигнали от туристи, че български хотели ги притискат с ултиматума или да си платят престоя веднага и на място, или да напуснат. Федералната агенция по туризма на Русия. "Ростуризм" реагира с официално писмо до Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, в което поиска държавна намеса за гарантиране правата на ощетените руснаци.
Ситуацията се подклажда и от руските медии, които допълнително нажежават обстановката с публикациите си. „Руските туроператори са принудени да плащат втори път за настаняването на туристите. Хотелите изискват от хората на място незабавно плащане и им предлагат в противен случай просто да напуснат хотела,” казаха от агенцията. „Известни са ни пет конкретни хотела, които си позволяват да шантажират руски туристи за това, че е фалирала българска компания,” заяви Ирина Тюрина, прес секретар на Руския съюз на туристическата индустрия.
Според български хотелиери обаче ситуацията се преекспонира. На места руските туристи действително плащат втори път почивката си, но средствата ще им бъдат върнати по надлежния ред, след като се върнат в родината си. Българската позиция
Според МИЕТ няма драма с руските туристи. Възникнало е напрежение в първия ден, но скоро ситуацията е била овладяна, каза пред журналисти заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов.
По думите на Иво Маринов, още вчера четири туроператори са поели ангажиментите на фалиралата компания и днес към страната ни не са предявявани претенции от руска страна.
От министерството на икономиката успокояват, че дори някой да е платил повторно в периода преди намесата на новите 4 турагенти, то парите му ще бъдат върнати от руския застраховател на фалиралата агенция. „Съгласно руското законодателство, ако притежават документи за допълнителни плащания извън предплатените услуги, трябва да предявят претенция към съответния застраховател,” обясни Маринов. Източник: thexperts.bg
Tweet |
|