АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Германия: Потребителите се оживяват
Германските потребителски нагласи за месец юни отбелязват известно подобрение от рекордното дъно през май, показват резултати от последно проучване на немския институт GfK, които сигнализират, че водещата европейска икономика започва да се възстановява от шокът, предизвикан от коронавирусната пандемия.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за месец юни), нарасна до -18,9 пункта от -23,1 пункта за май, когато индексът отбеляза безпрецедентен спад в историята на това проучването на потребителския климат.
"Постепенното отваряне на много бизнеси в цялата страна спомогна за повишаване на склонността за покупки", коментира експертът от GfK института Ролф Бюркл. Но той добави, че несигурността остава висока, тъй като потребителите очакват тежка рецесия.
"Безпокойството от загуба на работни места остава високо и се оказа ключова бариера за потреблението в този момент, заедно със загубите на доходи. Търговците на дребно и производителите трябва да продължат да се адаптират към тази ситуация", подчерта Ролф Бюркл.
Частичното подобрение на потребителския климат вървеше ръка за ръка с намаляване на склонността към спестяване. Очакванията за доходите нараснаха леко, но останаха доста под нивото им от преди година, тъй като безработицата и намаленото работно време доведе до загуби на доходи.
"За редица хора на свободна практика (фрийлансъри), например от културния сектор, все още не се вижда край на въведените противоепидемични ограничения. Това означава, че доходите им остават на нулево ниво", посочи експертът от GfK института.
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец май), за да определи настроенията за следващия месец (за месец юни).
Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се повиши през май до -10,4 пункта от -21,4 пункта през април, когато достигна най-ниско ниво от май 2009 г. (предишната глобална финансова и икономическа криза).
Съответният подиндекс на очакванията за потребителските доходи нарасна до -5,7 пункта от -19,3 пункта през април, когато беше отчетен най-силен месечен спад от началото на това проучване през далечната 1980 г.
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, пък се повиши през текущия месец до 5,5 пункта от -4,6 пункта през април./БНР
Tweet |
|