АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Германия през 2040 година
"Липсата на квалифицирани кадри се превръща във все по-голямо предизвикателство за германските концерни", твърди Кристиян Бьолхоф, шеф на швейцарската консултантска фирма „Прогноз“, цитирана от Дойче Веле. От нейно актуално изследване става ясно, че в близко бъдеще германската икономика ще изпитва много сериозен недостиг на квалифицирани кадри. Според изчисленията на "Прогноз", през 2030 година в Германия ще липсват около 3 милиона специалисти, а през 2040-та - поне 3,3 милиона. „Ще има недостиг на квалифицирана работна ръка в почти всички браншове на икономиката, тъй като през тези години в пенсия ще излязат най-многочислените поколения трудещи се“, констатира „Прогноз".
Причините
В изследването се казва още, че броят на хората в трудоспособна възраст ще продължи да намалява със сериозни темпове - с около 10% до 2040 година. Към това се добавят и други неблагоприятни фактори. Засилващата се международна конкуренция, промененото потребителско поведение, дигитализацията на почти всички икономически сфери - всичко това ще доведе до постепенната маргинализация на определени професии. В същото време ще се усеща силен недостиг на специалисти, разполагащи с ключови за бъдещето квалификации, твърдят анализаторите на „Прогноз".
Според прогнозите на швейцарската консултантска фирма, в бъдеще ще отпаднат много от сегашните работни места в сферата на охраната и контрола на сигурността. Същото се отнася до шофьорите на камиони и опаковчиците, чиято работа в бъдеще навярно ще бъде извършвана от машини и роботи. Мрачна е прогнозата и за счетоводителите и брокерите на недвижими имоти например, които в дългосрочен план ще бъдат заместени от електронни системи. Швейцарската фирма предрича също така, че още през 2020 година ще се усеща недостиг на мениджъри, изследователи, инженери, лекари и болногледачи. Ще има липса и на кадри в творческите професии.
В нов доклад на германското правителство от 30 август т.г., също се изтъква нуждата от спешни действия за компенсиране на недостига на квалифицирани кадри. В интервю за „Нордвест Цайтунг" министърката на труда Андреа Налес настоя за мерки, които да противодействат на неблагоприятните тенденции. „Застоят и бездействието биха били пагубни с оглед на очакваните промени на трудовия пазар", заяви министърката и предложи да се създаде „Фонд за професионално развитие", който да отпуска средства за допълнителна квалификация на трудещите се.
Пакет от мерки за противодействие
Мерки за намаляване на недостига на квалифицирана работна ръка предлагат и швейцарските експерти от „Прогноз". Те смятат, че е необходима "образователна офанзива", в рамките на която целенасочено да се стимулира професионалното образование, така че много повече млади хора да излизат на трудовия пазар с конкретни знания и умения. За онези пък, които вече работят, в бъдеще ще е необходима по-ефективна система за усъвършенстване и преквалификация, която да ги подготвя за професиите на бъдещето.
Швейцарските експерти смятат също така, че родителите, ползвали отпуск по майчинство, трябва да се връщат по-бързо в професионалния живот. От "Прогноз" апелират и за мерки, които да мотивират по-възрастните да не се пенсионират твърде рано. Последните две предложения биха могли да допринесат за значително намаляване на недостига на квалифицирани кадри - с около 2 милиона души, твърдят швейцарските анализатори и предлагат още една мярка: хората, които се трудят на непълен работен ден, да бъдат мотивирани да удължат работното си време.
Всички сценарии за бъдещото развитие на трудовия пазар изхождат от предположението, че Германия ще приема средно по 200 000 мигранти на година. Изследването на „Прогноз" не съдържа оценки доколко пристигналите в последно време кандидати за убежище биха могли да спомогнат за намаляване на недостига на квалифицирана работна ръка.
Институтът за изследване на трудовия пазар, на чиито анализи се осланя германската Агенция по труда, не смята, че недостигът на кадри ще бъде чак толкова драматичен, колкото предричат швейцарските експерти. Германските анализатори говорят единствено за проблеми в отделни браншове - например в машиностроенето и автомобилостроенето.
Tweet |
|