АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Германия: Ръст на потребителските нагласи
Потребителските нагласи в Германия за юли се подобряват по-силно от очакваното до едногодишен връх. Германците изпитват силно доверие в общото представяне на водещата европейска икономика поради разхлабването на противоепидемичните ограничителни мерки след рязко намаляване на случаите на Covid-19 в страната.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода 3-14 юни 2021 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за юли 2021 г.) се повиши рязко до -,3 пункта от -6,9 пункта през юни при очаквания за по-сдържан о подобрение до -4,0 пункта. Това е най-високото ниво на индекса от август 2020 г. насам.
Потребителите са по-оптимистични както по отношение на очакванията им за икономическото развитие на Германия, така и по отношение на техните лични доходи и желанието им за покупки, показва последното GfK проучване.
Според експерта от GfK института Ролф Бюркл "рязко намаляващите нива на Covid заболеваемост, както и значителният напредък във ваксинацията, позволяват все по-широко разхлабване на противоепидечните мерки и отваряне на икономиката".
"Вече са възможни и ваканционните пътувания, като всичко това води до нарастващ оптимизъм, който се отразява и в подобреното доверие на потребителите", допълни той.
Това прави по-вероятно съществено възстановяване на частното потребление през втората половина на 2021 г. По този начин германската вътрешна икономика отново ще допринесе положително за цялостното икономическо развитие на страната. Досега растежът се подкрепяше предимно от положителното развитие на германски износ, особено при търговията със стоки с Китай и САЩ.
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец юни), за да определи настроенията за следващия месец (за юли), като през юли и трите показателя отбелязаха повишение.
GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители скочи много рязко през юни за втори пореден месец, достигайки 58,4 пункта спрямо 41,1 пункта през май, отбелязвайки най-високо ниво от повече от десет години насам (от февруари 2011 г.).
Подиндексът на потребителските очаквания за доходите също нарасна рязко през юни до 34,1 пункта от 19,5 пункта през май, достигайки най-високо ниво от февруари 2020 г. - точно месец пред началото на коронавирусната пандемия.
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, пък се повиши през юни до 13,4 пункта от 10,0 пункта месец по-рано.
"Въпреки отварянето на икономиката и отмяната на ограниченията, редица индустрии - особено в сектора на услугите - все още са строго ограничени. Това прави по-вероятно едно още по забележително възстановяване на частното потребление през втората половина на 2021 г.“, заключи Ролф Бюркл./БНР
Tweet |
|