EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Германия се нуждае от много занаятчии

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Германия се нуждае от много занаятчии

mail15:40 | 04.12.2019прегледи 699 коментарикоментари 0


Дойче Веле

Джими Пелка от Южна Германия е един от най-добрите специалисти по тунинговане на автомобили в света. След като придобива квалификация за автомеханик в един автосервиз, той открива собствена фирма, която днес има 20 филиала в различни страни.

Йохана Рьо се занимава с дърводелство. След професионалното си обучение в Германия четири години пътува по света, работи в различни страни, опознава нови материали и технологии. Завърнала се в родината, отваря еко работилница.

Антония Рамб от Хановер пък завършва двегодишен курс за козметичка и понастоящем дава консултации в социалните мрежи за поддържането на кожата и съветва младите момичета как да бъдат уверени в себе си и да съхранят естествеността си. 

Всички те имат една важна мисия: да покажат, че занаятчийството е страхотно нещо и разнообразието от идеи, дигитализация и иновации са също част от него, както и традициите, инструментите и работното облекло. Всички те са герои на рекламната кампания, която Централния съюз на германските занаятчии води в Ютюб, Инстаграм и Фейсбук. Един от най-важните отрасли на германската икономика има нужда да подобри имиджа си?

Реклама за германските занаятчии

За да станеш занаятчия в Германия, трябва да изкараш дуално обучение, което продължава няколко години. Ученикът получава теоретични знания в училище, а практическите знания придобива, работейки в производството. Германия е смятана за родоначалник на тази система за подготовка на кадри, утвърдена със съответен закон преди около 50 години. Този образователен модел се прилага днес в много страни - от няколко години включително и в България. От Института за професионално обучение (BIBB) отбелязват, че той се ползва с добра репутация зад граница.

"Интересът към дуалното обучение расте, още повече защото Германия успява да интегрира на пазара на труда голям брой подрастващи. След като получат професионално образование, те започват да се занимават с квалифицирана работа. Доказателството за това е ниското равнище на безработицата сред германските младежи", посочва Андреас Пипер от Института за професионално обучение. В самата Германия обаче системата на дуалното обучение изпитва напоследък трудности.

Броят на незаетите места за професионално обучение през последните десет години се е увеличил три пъти. Всяко трето предприятие в Германия има проблем с това. Не защото кандидатите не са подходящи, а защото просто няма заявки. Според експертите, причините са няколко. Първата е демографска - германското общество застарява, а броят на абитуриентите намалява. Освен това е все по-трудно да събудиш интереса на подрастващите към овладяването на определен занаят - мнозина предпочитат да следват. Отражение дават също влиянието на родителите, които искат най-доброто за децата си, както и ролята на социалната среда. Резултатите от допитване сред учениците в обикновените общообразователни училища сочат, че едва 17 на сто биха могли да се спрат на професионално обучение. Но дори и те се боят, че роднините и приятелите им няма да одобрят техния избор.

"Някои професии нямат много добър имидж в германското общество. Отчасти защото за тях съществуват неверни представи, които не съответстват на реалността. Коминочистачът се качва на покрива и чисти комина, хлебарят разнася тежки чували. А междувременно и двете професии са станали високо технологични, в тях "също се използват компютри“, подчертава Андреас Пипер.

Професиите на коминочистача или хлебаря, професиите на хотелиера или ресторантьора, в които нерядко се налага да се работи до късно и в почивните дни, професиите, свързани с неприятна, мръсна работа като тази на месаря, чистача, водопроводчика вече не са интригуващи за германските ученици. Докато работата в медиите, маркетинга и рекламата, в търговията или административната работа във фитнес-клуба се ползват с все по-голям интерес. Това са области, в които кандидатстват мнозина и местата не стигат за всички.

Проблемът с кадрите

Рекламната кампания в социалните мрежи, пък и не само тя е израз на опита да се развенчаят предубежденията, да се запълни информационния вакуум и да се повиши привлекателността на занаятчийството. Работата с подрастващите се извършва в училищата и в центровете за професионална ориентация. Германското правителство също предприема мерки, за да повиши интереса към занаятчийските професии. То отпуска например стипендии за повишаване на квалификацията на тези, които вече са усвоили професия. Размерът на стипендията е до 15 хиляди евро. 40 процента от сумата се дават безвъзмездно, останалата част - във вид на кредити с ниска лихва. За успешно полагане на изпит или при откриване на собствен бизнес се отпускат допълнителни бонуси. 

За чираците, чийто труд по време на дуалното обучение се заплаща, през 2020 г. ще бъде въведена минимална ставка от 515 евро. Една от последните идеи на германския министър на образованието е да се въведат титлите Bachelor Professional и Master Professional - по подобие на университетските степени бакалавър и магистър. 

Мнозина се надяват, че недостигът на кадри в занаятчийството ще може да се попълни от специалисти от чужбина. През март 2020 г. в Германия ще влезе в сила нов закон за привличане на трудови мигранти от чужбина. Благодарение на него чуждите специалисти ще имат възможността да пребивават в Германия за половин година - за търсене на работа при преминаването на дуално обучение. Какви са условията и какви специалисти ще бъдат канени на професионално обучение, можете да проверите в сайта Lehrstellen-radar.de.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1783