АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Германия: Спад на продажбите
През май продажбите на дребно в Германия се понижиха изненадващо за втори пореден месец, показват данни на федералната статистика Destatis, които могат да поставят под въпрос надеждите, че разходите на домакинствата ще подкрепят съществено водещата европейска икономика.
Продажбите на дребно се свиха през май на месечна база с 0,6% спрямо април, когато се понижиха с 1,0% (възходяща ревизия от предишна оценка на Destatis за спад с 2,0%), докато очакванията на финансовите пазари бяха за тяхно повишение с 0,5 на сто.
В същото време продажбите на дребно на годишна база (отчитайки инфлацията) се повишиха с 4,0% след растеж с 4,6% през април и при осреднена прогноза за повишение с 2,7 на сто. Трябва обаче да се има предвид, че работните дни през май тази година бяха 25 спрямо 24 през май 2018-а година.
Продажбите на нехранителни стоки се увеличиха през май на годишна база с 5,15, докато продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия се повишиха с 2,6 на сто.
През последните години частното потребление беше ключов двигател за немския икономически растеж, тъй като германците се възползваха от рекордната заетост, сигурния трудов пазар, повишаващите се заплати и ниските разходи по заеми, но въпреки това потреблението на домакинствата отчете известно отслабване през последните шест месеца на 2018 година.
Слабите данни на Destatis обаче са знак, че потреблението на германските домакинства няма да допринесе съществено за представянето на водещата европейска икономика през второто тримесечие.
Преди време Бундесбанк дори прогнозира, че през второто тримесечие икономиката на Германия ще свие слабо, тъй като ще избледнеят еднократните позитивни ефекти, които бяха в основата на изненадващо добрия растеж в началото на годината.
През миналата седмица пък икономическият институт GfK отчете отслабване на потребителските нагласи в Германия за юли до двегодишно дъно, което предполага, че разходите на домакинствата ще останат относително сдържани и в началото на третото тримесечие.
Tweet |
|