EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Гл. прокуратура публикува СРС -та на Радев

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Гл. прокуратура публикува СРС -та на Радев

mail19:15 | 28.01.2020прегледи 1618 коментарикоментари 0


Предвид призива на президента към главния прокурор на Република България да обясни мотивите си за отправеното питане към Конституционния съд за задължително тълкуване на чл. 103 от Конституцията, високия обществен и медиен интерес, Прокуратурата на Република България предоставя следната информация:

В хода на образувано и водено от Специализираната прокуратура наказателно производство, наблюдаващите прокурори на 22.01.2020 г. са извършили цялостен анализ на доказателствената съвкупност, включително и на приобщени по делото веществени доказателствени средства (събрани чрез използването на специални разузнавателни средства експлоатирани от ДАНС, спрямо командира на ВВС генерал-майор Ц.Ст.). При така извършения анализ са констатирани данни и доказателства „за висока степен на вероятност за съпричастност към престъпна дейност, предмет на разследване, на лице, заемащо висша държавна длъжност – президент на Република България, като установените евентуални престъпни действия не са свързани пряко с изпълнение на службата му“.

Анализът на проведените телефонни разговори разкрива, че същите са по повод вероятно извършвана проверка от КПКОНПИ по отношение на г-жа Д.Р. Наблюдаващите прокурори считат, че може да се приеме във висока степен на достоверност предположението, че пълното извършване на тази проверка на КПКОНПИ е била осуетена поради укриване на документи.

С постановление от 23.01.2020 г. наказателното производство е спряно, тъй като съгласно Конституцията на Република България държавният глава се ползва с имунитет, изразяващ се в неотговорност за действията, извършени при изпълнение на служебни функции, със изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията (чл. 103, ал. 1 от КРБ) и неприкосновеност за задържане и за възбуждане на наказателно преследване (чл. 103, ал. 4 от КРБ). Наблюдаващите прокурори са приели, че това би било единственото правилно процесуално решение при липса на трайна практика на КС и ВКС, като всяко друго такова може да бъде предприето, респективно осъществено в нарушение на забраната за наказателно преследване срещу президента.

Във връзка с горното, Прокуратурата на Република България публикува постановление за спиране на наказателно производство от 23.01.2020 г., от което е заличена информацията нямаща отношение към посочената причината за спиране на наказателно производство, ведно с част от ВДС (аудио-файлове).

Предоставената информация се разпространява след разрешение на наблюдаващите прокурори по реда на чл. 198 от НПК.

Прокуратурата на Република България заявява, че всички поставени на вниманието на обществеността въпроси, са подробно изяснени в отправеното от главния прокурор на Република България искане за задължително тълкуване на чл.103 от Конституцията и така публикуваните материали от досъдебното производство.

Постановление за спиране 

Аудиофайлове на разговорите.

Законно ли е президентът и вицепрезидентът да бъдат проверявани и спрямо тях да се води наказателно дело, в случай че след встъпването им в длъжност държавните органи разкрият или бъдат известени, че са налице признаци за извършено престъпление. Това питане отправи главният прокурор Иван Гешев към Конституционния съд (КС). То е първото от началото на мандата му. Идва само месец след встъпването му в длъжност и един ден преди Румен Радев и Илияна Йотова да отчетат третата година от мандата си.

Гешев иска тълкуване на чл. 103 от конституцията, който е свързан с имунитета на президента и вицепрезидента. Според този текст двамата не носят отговорност за действията си в изпълнение на служебните им функции с изключение на държавна измяна и нарушение на конституцията. Не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да започне наказателно преследване за друго престъпление.

В искането за тълкуване се пита “как при сега действащата абсолютна неприкосновеност на президента се постига баланс между обществения интерес и интереса на пострадали лица, от една страна, и от друга - интереса от запазване на равновесието в институционалната система на властта”. 

Още вчера по искането на Гешев КС образува дело №1/2020 г. За докладчик по него е определена съдия Мариана Карагьозова-Финкова.

Причината Гешев да се обърне към КС са противоречиви становища как трябва да се процедира при предварителни проверки. И второ - дали едно наказателно дело трябва да бъде спряно, или прекратено, когато се установи, че има данни за съпричастност на президента или вицепрезидента към разследваното престъпление.

В искането за образуване на тълкувателно дело Гешев обръща внимание, че питането не е свързано с конкретно поведение на държавния глава или вицепрезидента и няма пречка КС да се произнесе. Посочва още, че по поставените от него въпроси има различни виждания. Представя своето становище за това дали е допустимо да се водят проверки и дела, за да се установи дали има данни за извършени от държавния глава или неговия заместник престъпления.

Чл. 103.
(1) Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции, с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията.
(2) Обвинението се повдига по предложение най-малко на една четвърт от народните представители и се поддържа от Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това.
(3) Конституционният съд разглежда обвинението срещу президента или вицепрезидента в едномесечен срок от внасянето на обвинението. Ако бъде установено, че президентът или вицепрезидентът са извършили държавна измяна или са нарушили Конституцията, пълномощията им се прекратяват.
(4) Президентът и вицепрезидентът не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбудено наказателно преследване.
Чл. 104.
Президентът може да възлага на вицепрезидента правомощията си по чл. 98, т. 7, 9, 10 и 11.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg