EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Годишен преглед на съдебните системи в ЕС

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Годишен преглед на съдебните системи в ЕС

mail07:30 | 14.06.2024прегледи 649 коментарикоментари 0


ЕК публикува дванадесетото издание на Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието — годишен преглед, предоставящ сравнителни данни за ефикасността, качеството и независимостта на правосъдните системи в държавите от ЕС. В сравнение с миналата година усещането за независимост на съдебната власт сред широката общественост се е подобрило, включително в държави, които са били изправени пред системни предизвикателства.

Тазгодишното информационно табло включва няколко нови графики относно достъпността на правосъдието, например относно: достъпа на хората с увреждания до професиите в областта на правосъдието; достъпа до правосъдие за потребителите при предявяването на представителни искове за защита на техните колективни интереси; заплатите на съдебните експерти и експертите от прокуратурата; и нотариусите и техните правомощия в процедурите по наследяване. За първи път в изданието за 2024 г. са включени конкретни нови графики за независимостта на правосъдието, например относно назначаването на председатели на съдилища, относно националните уредби по отношение на декларациите за имущественото състояние и относно освобождаването от длъжност на главните прокурори.

Основни констатации от Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието за 2024 г.:

  • Усещането за независимост на съдебната власт се е подобрило, включително в държави, които са били изправени пред системни предизвикателства: според проучване „Евробарометър“ от 2016 г. насам усещането за независимост на съдебната власт сред широката общественост се е подобрило или е останало стабилно в 19 държави членки. Според друго проучване „Евробарометър“ усещането за независимост сред дружествата се е подобрило или е останало стабилно в 19 държави членки в сравнение с 2016 г. Усещането за независимост на съдебната власт както сред широката общественост, така и сред дружествата се е подобрило, включително в държави, които са били изправени пред системни предизвикателства по отношение на независимостта на съдебната власт.
  • Информация за назначаването на прокурори и освобождаването от длъжност на главния прокурор: в 14 държави членки прокурорите се назначават от независимите прокурорски съвети или от самата прокуратура. Правомощието на изпълнителната власт (министър на правосъдието, правителство или държавен глава) да назначава прокурори подлежи на съдебен контрол в почти всички 12 държави членки, в които прокурорите се назначават по този начин. В почти всички от тези 12 държави членки също така е задължително да се мотивира неназначаването на кандидат за прокурор. В 20 държави членки на изпълнителната власт или на парламента е предоставено правомощието да освобождава от длъжност главния прокурор (в пет от тях по предложение на съдебния съвет), а в шест държави членки това правомощие е дадено на съдебния съвет. В 16 държави членки се предлага възможност за преразглеждане на решението.
  • Текуща възможност за засилване на цифровизацията на правосъдните системи: само в шест държави членки има процесуални правила, съгласно които се предвижда допустимост на доказателства в цифров формат по граждански, търговски, административни и наказателни дела. В 26 държави членки това е възможно по някои дела или в някои области на правото. Освен това констатациите от тазгодишното издание показват, че все още има какво да се подобри по отношение на възможността за завеждане на дело или подаване на иск онлайн. В девет държави членки тази възможност или се допуска само в някои ситуации, или изобщо не се допуска.
  • Повечето държави членки разполагат със специфични практики за подкрепа на участието на хора с увреждания като специалисти в правосъдната система: в 20 държави членки съществуват поне няколко специфични практики за подкрепа на участието на хората с увреждания.
  • Различна степен на специфични практики за производства, съобразени с интересите на детето, когато участват деца като жертви или като заподозрени/обвиняеми лица: в 26 държави членки се предоставя информация относно правата на жертвата или на заподозряното лице и относно производството по начин, съобразен с интересите на детето, а в 18 държави членки наказателните производства с участието на деца се разглеждат като такива с неотложен характер.

Следващи стъпки

Информацията, съдържаща се в Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието, допринася за мониторинга, осъществяван в рамките на европейския семестър и на ежегодния цикъл относно върховенството на закона, а констатациите ще бъдат използвани в Доклада на Комисията относно върховенството на закона за 2024 г. Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието за 2024 г. беше доразвито, за да се отрази нуждата от допълнителна сравнителна информация (например нова графика за заплатите на съдебните експерти и експертите от прокуратурата и за процедурата по освобождаване от длъжност на главните прокурори), установена по време на изготвянето на Доклада относно върховенството на закона за 2023 г. Данните от информационното табло се използват и за мониторинг на националните планове за възстановяване и устойчивост.

Хронология

Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието, което беше въведено през 2013 г., се използва от Комисията за мониторинг на реформите в областта на правосъдието в държавите членки и е част от инструментариума на ЕС в областта на върховенството на закона. Информационното табло е съсредоточено върху трите основни елемента на всяка ефективна правосъдна система:

  • ефикасност: показатели за продължителността на производствата, дела на приключените производства и броя на висящите дела;
  • качество: показатели за достъпността (като правна помощ и съдебни такси), обучението, бюджета и заплатите на съдиите и прокурорите, човешките ресурси и цифровизацията;
  • независимост: показатели за усещането за независимост на съдебната власт сред широката общественост и дружествата и за гаранциите, свързани със съдиите и функционирането на националните прокурорски служби.

Както и предходните издания, информационното табло за 2024 г. представя данни от две проучвания „Евробарометър“ за това как обществеността и дружествата възприемат независимостта на съдебната власт във всяка държава членка. 

Констатациите в Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието за 2024 г. бяха взети предвид в специфичната за всяка държава оценка, извършена в контекста на европейския семестър за 2024 г., както и в оценката на изпълнението на плановете за възстановяване и устойчивост и на годишния доклад относно върховенството на закона на държавите членки. През 2024 г. в годишната стратегия за устойчив растеж — в която се определят стратегическите насоки за смекчаване на отрицателните последици от енергийните сътресения и насърчаване на устойчивия растеж и повишаване на устойчивостта на ЕС — отново се изтъква връзката между ефективните правосъдни системи и икономиката, работеща в полза на хората в държавите членки. Добре функциониращите и напълно независими правосъдни системи оказват положително въздействие върху решенията за инвестиране и върху готовността на всички участници да стартират инвестиционни проекти.

В рамките на програма „Правосъдие“ за периода 2021—2027 г. ЕС предоставя над 305 милиона евро за по-нататъшното развитие на европейското пространство на правосъдие. Тя ще допринесе също така за повишаване на ефективността на националните правосъдни системи и за укрепване на върховенството на закона, демокрацията и защитата на основните права, в това число чрез осигуряване на ефективен достъп до правосъдие за гражданите и предприятията. По програмата се финансират дейности, включващи обучение за съдии и други практикуващи юристи, взаимно обучение, съдебно сътрудничество и повишаване на осведомеността.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg