АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Големите БГ фирми са иновативни
Какво означава иновация в бизнеса? Всъщност това е създаването на ново знание или комбинация на съществуващи компоненти на знанието по нов, „предприемачески” начин. Иновациите са предпоставка за ръст, но и за оцеляване на бизнеса, особено когато говорим за по-малки мащаби.
Иновативни ли за българските МСП?
Делът на иновативните предприятия в България нараства за всички размерни групи в периода 2006-2008 г., по данни на НСИ.
Делът на иновативните малки предприятия се увеличава от 17% до 20.3%, на средните - от 26.4% до 32% и на големите - от 52.7% до 59.2%.
Предприятията от индустрията са по-иновативни в сравнение с тези от услугите — съответно 23.8% и 14.5% през 2006 г. и 29.2% и 16.3% през 2008 г.
През 2011 г. най-често срещаната иновационна дейност в българските МСП е свързана с промени в бизнес процесите с цел оптимизация и намаляване на разходите. Това показват данни от проведено изследване сред МСП в рамките на „Анализ на състоянието и факторите за развитие на МСП, изготвен от ИАНМСП и НОЕМА, 2012 г.”. Две трети от средните и малко повече от една трета от микро и малките предприятия са предприели такива дейности.
Най-слабо разпространената иновационна дейност е свързана с провеждането на съвместни инициативи в сферата на образованието между отделното предприятие и академичните институции — едва около 9% от МСП са осъществили такава през миналата година.
Индекс Иновационна активност и българските МСП
В 57% от МСП наблюдаваме ниска, в 25% — по-скоро ниска, 10% — умерена, 6% — по-скоро висока и едва във все още незначителния дял от 2% от предприятията — висока иновационна активност. Като цяло, се наблюдава тенденция за повишаване нивото на иновационната активност през 2011 г. спрямо 2010 г. Въпреки това, иновационната активност на българските предприятия все още е на много ниски нива.
Иновационната активност в средните предприятия е близо три пъти по-висока от тази в микропредприятията.
Най-иновативни са предприятията в сферата на производството и строителството, а най-малко иновативни — в търговията и услугите.
Устойчива е тенденцията от миналата година за три района за планиране с по-висока иновационна активност от средната за страната — Североизточен, Югоизточен и Югозападен район, както и за най-ниската активност - Северозападна България и Южен централен район.
Фактори за иновационната активност
Първият основен фактор е размерът на предприятието. По-големите предприятия са значително по-иновативни и осъществяват много повече иновационни дейности от по-малките предприятия. Отчетените основни фактори са: патентна дейност, интернационализация и прилагане на добри практики. Колкото по-активна е патентната дейност в дадено предприятие, колкото по-отворено то е към външните пазари и колкото по-висока е степента на прилагане на добри практики (в областта на човешките ресурси, ИКТ и бизнес планирането), толкова по-висока е и иновационната активност в това предприятие.
Tweet |
|