АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Голямото "дърдорене" за цените на горивата
И накрая вселената зина с ръждясала вече уста
и започна голямо, велико, безкрайно вселенско дърдорене.
Едвин Сугарев, 1988
Ива Стойкова
Цените на 10 стоки бяха замразени у нас, без да има реална нужда от такъв ход ("Министри и популисти"). От друга страна, в разгара на отпуските и летните пътувания цените на горивата на дребно поскъпнаха, достигайки рекордно високите нива от март. Засега няма „социални” министерски идеи в тази посока. Такива обаче има във Франция. Министър Найденов изглежда не е сам на това поле, макар сравнението да е със социалистическо правителство.
Френска връзка
Френският министър на икономиката и финансите Пиер Московиси съобщи, че в края на август ще бъдат оповестени мерки срещу поскъпването на горивата. Така обеща президентът Франсоа Оланд в предизборната си кампания. Междувременно, цените и във Франция достигнаха миналата седмица пролетните си рекорди от март-април.
Какво мислят французите? Според изследване на института IFOP, публикувано днес във френския в. L'Humanité, 88% от френските граждани подкрепят временно замразяване на цените на горивата. Любопитно е, че тази идея среща сериозна подкрепа сред симпатизантите на десницата (78%). 60% от запитаните обаче не вярват, че Франсоа Оланд ще изпълни обещанието си.
Агресивната политическа намеса в икономиката води до дълбоки негативни изменения в пазарната среда, беше посочил в свой анализ председателят на БСК Божидар Данев (с уточнението, че тезата не визира конкретно Франция). Политическият елит не желае да поема електоралния риск и да прави непопулярни реформи. И започва да "лекува" болната система със социални инструменти.
Идеи на думи
И у нас се говори за мерки за сваляне цените на горивата. Но вече повече от година се тъпче на едно място. Сред предложенията бе отпадане на биокомпонента от дизела и бензина. Това обаче е изискване на ЕС, целящо намаляване на вредните емисии в атмосферата. Резервният вариант - промяна на акциза върху биогоривото. И трета мярка - държавата да поеме по-голяма част от разходите за осигуряване и съхранение на т. нар. 90-дневни резерви от течни горива, също европейско изискване. Всички предложения засега остават само на думи, но ето как еволюира политическото говорене:
Министър Трайков, март 2011:
Сметките показват, че ефектът от премахването на биокомпонента върху цените на горивата би бил половин-една стотинка. Без отговор остава въпросът защо бензиностанциите продават дизела с биокомпонент по-скъпо.
Не акцизът на дизела е висок, а производствената цена на горивата у нас.
Министър Дянков, март 2011:
За разлика от акцизите, чийто минимални стойности са договорени за всяка година, то при въвеждането на биогоривата изискването е до 2020 г. техният дял да достигне 10% при общото потребление на течни горива.
Акцизът у нас е на минималните договорени нива. При акциза на бензина това не е точно така и той е с 4 евро/1000 л по-висок от минималния. Намалението му на практика би се отразило с понижение с по-малко от 1 ст./л гориво.
Министър Трайков, март 2012:
Ключът към истински цени на горивата е свободната конкуренция - при дистрибуцията, при вноса, при данъчните складове. Технически няма как да се наложи мораториум, върху цените. Сега те са толкова високи, че, освен ако не стане война в Близкия изток, няма причина да се очаква увеличение.
Министър Добрев, април 2012:
Разчетите на „Лукойл“ показват, че ако се махне добавката биодизел може да свали цената на горивото с 5 ст./литър.
Всички предложения са в рамките на стотинки с изключение на евентуалната възможност за промяна в ставката за акциза.
Министър Дянков, май 2012:
Акцизът върху горивата в Европейския съюз да се определя пропорционално на БВП или покупателната способност на глава от населението.
Вече бившият министър Трайков, август 2012:
Цените на горивата да бъдат обвързани с БВП или с минимална работна заплата - правителството има капацитет да направи това.
Министър Добрев, август 2012:
Малко вероятно е бензинът да стигне 3 лв. За да станат по-ниски цените на горивата трябват няколко неща. Първо, да формираме акциза на друга база, а не минимален акциз, който сега имаме, без значение какво е икономическото развитие на дадена държава, какъв е БВП. Второ, да търсим възможности за местен добив.
Министър Дянков, юли 2012:
Шансът да бъдат намалени ставките по акцизите е доста малък, тази част от публичните финанси в ЕС са най-хармонизирани, особено по отношение на установените минимални нива на тези налози. Едва ли ще може Европейската комисия да се обърне политиката си и да тръгне към модел, който дава повече възможност на отделните държави-членки да се съобразят със собствения си БВП, т.е. съгласно размерите на икономиката си.
Акцизите не са единственият вариант пред властимащите за регулиране на цените. Може, например, да бъде приложена директива на ЕС от 2008 г. Според нея дадено правителство може да сключва междуправителствени споразумения със съседните страни членки на ЕС. Така търговците на течни горива могат да ги съхраняват на територия на съседните страни и да ги внасят в страната за търговия с тях.
Говоренето остава приоритет, само че го отлагат за октомври на международна сцена, по думите на финансовия министър.
Докато трае дърдоренето, протестите срещу високите цени на горивата вече са дълбоко забравени, а трафикът не намалява.
Tweet |
|