EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

"Грийнуошинг" в небето: Дела срещу авиокомпании

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

"Грийнуошинг" в небето: Дела срещу авиокомпании

mail08:02 | 19.09.2023прегледи 859 коментарикоментари 0


Вече повече от десетилетие екологични организации обвиняват авиокомпаниите в "грийнуошинг", или казано с други думи: че бизнес моделът им е подвеждащ и не работи за опазването на околната среда, макар и да се представя като такъв. Тези обвинения набират все повече скорост през последните години и вече се превръщат в ефективни дела срещу компаниите. 

Еколозите винят авиокомпаниите, че представят полетите си като "безвредни за околната среда", докато всъщност те допринасят в немалка степен за глобалното затопляне. 

И макар постигането на климатична устойчивост да е прието от превозвачите за тяхна дългосрочна цел, те вече се сблъскват с дела в Европа, САЩ и Австралия. По същество ищците по тези дела твърдят, че рекламните кампании на авиокомпаниите, обясняващи как те ефективно намаляват въглеродните си емисии, всъщност са подвеждащи и неверни.

Най-популярният и в най-напреднала фаза граждански иск е заведен срещу нидерландската KLM, но оплаквания и дела срещу много други компании са напът да се превърнат в ежедневие, съобщава Ройтерс.

Какъв точно е случаят на KLM?

През 2019 г. авиопревозвачът започва кампания, призоваваща потребителите да "летят отговорно" и да помислят за околната среда, преди да резервират полет. Така превозвачът твърди, че показва желанието си да постигне устойчиво бъдеще.

През 2022 г. обаче екоактивистите от организацията Fossil Free Netherlands завеждат дело срещу компанията и я обвиняват в "грийнуошинг". "Единственият начин да се "лети отговорно", е да не се лети", казва Хиске Артс от Fossil Free Netherlands.

Искът демонстрира нагледно дилемата, пред която са изправени много авиокомпании - те трябва да реализират растеж и развитие, за да удовлетворят акционерите си, но и същевременно трябва да убедят обществото, че правят необходимите стъпки, за да намаляват въглеродните емисии. Експерти твърдят, че тези две усилия могат да се съвместят, като именно делата са начинът да бъдат ограничени авиокомпаниите да не дават обещания за "устойчивост", които не могат да изпълнят.

По ирония на съдбата KLM, която е ответник по иска на еколозите, е авиокомпанията, която е една от първите, демонстрирала екологични амбиции и опитала да стане лидер в сектора по този показател.

Говорител на превозвача заяви, че компанията ще даде всичко от себе си, за да докаже правотата си. Първият й официален отговор трябва да бъде внесен в районния съд в Амстердам на 27 септември, а първото изслушване е насрочено за 6 декември. Очаква се присъдата да бъде произнесена през февруари 2024 г.

От KLM изтъкват, че клиентите й искат да летят и това е причината компанията да продължи да съществува. В рамките на предварителните изслушвания адвокатите на превозвача обясняваха, че рекламата "да се лети отговорно" е имала само добри намерения. Тя е препоръчвала на пътниците или да си купят въглеродни кредити, или да изберат влака.

Нещо повече, авиокомпанията посочва, че вече е свалила 19 послания, които според нея стоят в основата на обвиненията от страна на Fossil Free Netherlands. Уебстраницата "Летете отговорно" сега пренасочва клиентите към следното съобщение: "Въздушният транспорт в момента не е устойчив. Вижте какво правим ние, за да подобрим тази ситуация".

Това обаче е само върхът на айсберга.

През юни европейската група за защита правата на потребителите BEUC подаде оплакване пред Европейската комисия срещу 17 авиокомпании с аргумента, че използваните от тях термини като "устойчив", "отговорен" и "зелен" са подвеждащи.

"Избрахме авиокомпаниите, тъй като това е най-емблематичният сектор, масово прибягващ до "грийнуошинг", казва лидерът на кампанията Димитри Верн. Според него технологиите за осъществяване на нискоемисионни полети или все още не съществуват, или са далеч от евентуалната им търговска употреба.

Превозвачите, разбира се, не смятат да се предават. На въпрос на Ройтерс от KLM посочиха, че авиацията  е сектор, който трудно ще реши проблема с вредните емисии, но компанията е твърдо решена да постигне заложените за 2030 г. климатични цели, като купи по-ефикасни самолети и използва повече биогориво.

В годишния си доклад си за 2022 г. групата Air France-KLM, която е собственик на KLM, посочва, че ударите по нейната екологична репутация носят рискове от бизнес естество, които могат да повлекат след себе си загуба на обществено или политическо доверие.

Според Хиске Артс всяка авиореклама с екологичен привкус има за цел да повиши търсенето на полети, като убеди хората, че летенето не е проблем за околната среда. По думите й обясненията, че една авиокомпания сади дървета, а друга е по-малко замърсяваща е подвеждащо, тъй като всеки полет в близките години ще продължи да изхвърля в атмосферата големи количества въглероден диоксид.

"Не можеш да твърдиш, че си устойчив, когато продължаваш обилно да замърсяваш", допълва тя и заключава, може би са млако крайни исканията авиокомпаниите да бъдат третирани като тютюневата индустрия - рекламите да бъдат забранени, а на билетите да е отпечатано предупреждение. Превозвачите, логично, отхвърлят подобни внушения и се аргументират простичко - полетите носят икономически ползи, пушенето - не.

Все пак се чуват и по-разумни гласове. Организацията Airlines for Europe например пледира на авиокомпаниите да бъде дадена възможност публично да демонстрират напредъка си "Намираме се в небрано лозе", казва зам.-директорът й Лоран Донсил. "Не можем да се похвалим, ако постигнем нещо, тъй като не сме сигурни в обратната реакция".

Европейските регулатори разработват правила за всички бизнеси, включващи проверка на търговските практики и директивите, свързани с климата. Макар и някои видове реклами да са забранени, те твърдят, че авиокомпаниите трябва да имат право да обсъждат и показват подобренията си, за да предотвратяват "грийнуошинга", а и за да не допуснат темата да отпадне от дневния ред на обществото.

"Трябва да пазим интересите на потребителите, но и да търсим точния баланс", казва Лукас Буде, генерален директор на Асоциацията на европейските рекламни стандарти.

Междувременно Ryanair, Lufthansa и Etihad станаха обект на критики от страна на британския рекламен регулатор за подвеждащи еко твърдения или прекалено опростяване на нещата.

Ryanair се нарича "европейската авиокомпания с най-ниски емисии“, Lufthansa твърди, че "защитава бъдещето", а Etihad говори за "устойчива авиация". Британският регулатор, засега, само им размаха пръст и им препоръчва да се въздържат от фрази, които могат да се тълкуват като твърдения, че действията им са добри за околната среда.

"Много авиокомпании говорят, че се устойчиви и екологични, че предлагат "зелен избор", казва Майлс Локууд, директор по оплакванията и разследванията в британската Служба за рекламните стандарти (ASA). "Това е най-малко преувеличено, ако не е и просто невярно. Въздушният транспорт е един от най-големите "производители" на въглероден диоксид, ползван ежедневно от потребителите".

Ryanair, Lufthansa и Etihad изразяват изненада и съжаление от действията на регулатора, макар и той все още да не е предприел активни действия, а само да е предупредил авиокомпаниите. Локууд казва, че следващата стъпка е внимателно да проверят рекламните послания на превозвачите за потенциално подвеждащи послания, след което да решат как да действат.

В борбата се включи и австрийският рекламен регулатор, който предупреди Австрийските авиолинии, подразделение на Lufthansa, да спрат да рекламират полетите си, които ползват биогориво, като "въглеродно неутрални".

Отвъд Атлантика Delta Air Lines ще трябва да отговаря пред федерален съд за рекламите си, в които твърди, че е "въглеродно неутрална", тъй като полетите й са покрити от въглеродни кредити. Обвинението посочва, че програмата не дава желания ефект, както е била рекламирана и потребители са били подведени. 

"Делото няма правна стойност", заяви говорител на Delta, цитиран от Ройтерс, и допълни, че компанията работи по програмата си да стане напълно въглеродно неутрална към 2050 г. и вече е започнала да се разграничава от въглеродните кредити. Вместо това тя инвестира в нови самолети и устойчиво гориво, за да декарбонизира операциите си.

Едно е сигурно. С или без "грийнуошинг" авиокомпаниите ще продължават да летят, а клиентите им само ще се увеличават през следващите години и десетилетия. Ако междувременно успеят поне донякъде да постигнат "устойчивото" бъдеще, от това ще спечелят те, пътниците и Земята./БТА


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg