АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Гърция работи да увеличи износа си
Според проучване на Националната банка на Гърция въпреки постигнатия през последните 5 години напредък гръцкият износ остава слаб, но пазарите на Обединеното кралство и Северна Америка стават все по-важни, въпреки че останалата част от ЕС остава основната дестинация за гръцките продукти.
Проучването прогнозира, че през втората половина на 2024 г. гръцкият износ по постоянни цени ще нарасне с 3% в сравнение със същия период на 2023 г, съобщи "Катимерини". През първото шестмесечие износът е спаднал с 3,6% спрямо първата половина на 2023 г.
Реалната динамика на износа обаче няма да се промени значително, отчасти поради трудните вътрешни и глобални условия, предупреждава докладът.
Авторите му твърдят, че "гръцките износители водят силна борба на световните пазари за износ на стоки, като възприемат агресивни стратегии, особено като поддържат ниски цени, за да направят продуктите си конкурентоспособни".
Като страна от ЕС Гърция все още е незначителен играч, когато става въпрос за износ. След стабилно подобрение от 2019 г. насам, делът ѝ в износа на ЕС остана стабилен през тази година и възлиза на нищожните 0,53%. Авторите на проучването отбелязват и обръщане към пазарите от двете страни на Атлантическия океан.
По-конкретно, Западна и Източна Европа и Балканите, които поглъщат 4/5 от износа на Гърция, остават относително стабилни. Износът за Близкия изток и Африка бележи двуцифрен спад, този за Северна и Южна Америка бележи двуцифрен ръст, а за Обединеното кралство и Северна Америка той също нарасна с повече от 20%.
Това се дължи отчасти на трудностите при получаването на продукти, които трябва да преминат през Суецкия канал, и отчасти на усилията на отделните износители да разширят своя отпечатък. Въпреки напредъка обаче гръцкият износ за тези пазари се отнася до доста тесен набор от продукти и сравнително малки обеми.
Нарастването на износа за САЩ и Канада с 22% се дължи отчасти - около половината от нарастването - на метални продукти, като стоманени пръти, алуминий и метални тръби, а една четвърт от нарастването се дължи на по-големия износ на храни (маслини, сирене фета и зеленчуци).
Износът за Обединеното кралство нарасна с 21%. 3/4 от увеличението дойде от един продукт - електрически проводници. Хранителните продукти представляват 15 % от увеличението, а други 6 % - течнокристални дисплеи и телекомуникационно оборудване. | БГНЕС
Tweet |
|