АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Да сравним цената на "Турски" & "Южен поток"
Стойността на първата отсечка на "Турски поток" може да поевтинее, ако бъде изградена втора, смятат анализаторите, цитирани от вестник "Ведомости".
Цената на строителството на четирите отсечки на газопровода "Турски поток" с мощност 63 милиарда куб.м. газ ще достигне 11,4 милиарда евро /без ДДС/, заяви заместник-директорът на департамента за управление на проекти на "Газпром" Алексей Серебряков. При това първата отсечка ще струва 4,3 милиарда евро /без ДДС/, т.е. тя ще погълне почти 40% от всички разходи по газопровода.
С ДДС стойността на тръбопровода ще набъбне до 13,45 милиарда евро, а на първата отсечка – до 5 милиарда евро.
"Турски поток" е идентичен по мощност и дължина на морската част с "Южен поток", който замени. "Газпром" оценяваше "Южен поток" на 14 милиарда евро. Наистина, в началото на юни заместник-председателят на УС на "Газпром" Александър Медведев заяви, че цената на "Южен поток" е 13,2 милиарда евро и тя е била многократно обявявана. Тогава той каза, че цената на "Турски поток" ще бъде съпоставима и, че стойността на неговата първа отсечка може да бъде изчислена много лесно – достатъчно е да се раздели на четири цялата стойност на тръбата. Следователно "Газпром" се е ориентирал към цена от 3,3 милиарда евро. Медведев потвърди това.
В цената на първата тръба са заложени всички разходи по проекта, заяви източник на "Ведомости" близък до "Газпром". Компанията е поръчала и вече изцяло е получила тръбите за първите две отсечки още на самия "Южен поток" за 2 милиарда евро. Сега те ще бъдат използвани за изграждането на "Турски поток". Освен това заради отсъствието на междуправителствено споразумение между Русия и Турция "Газпром" не можа, както планираше, да пристъпи към построяването на първата отсечка от "Турски поток" през юни и трябваше да разтрогне договора с подизпълнителя, италианската компания "Сайпем", която сега иска неустойки.
Миналата седмица Интерфакс, позовавайки се на източници, съобщи, че "Газпром" обмисля вместо четири отсечки да построи една или две, припомня БГНЕС. От министерството на енергетиката уточниха, че с Турция се обсъжда подписването на междуправителствено споразумение за изграждането на една или четири отсечки, но отговор за момента няма.
По-рано турският министър на енергетиката Танер Йълдъз заяви, че Русия настоява за подписването на споразумение за строителство на четири отсечки, но Турция за момента е готова да подпише само за една.
"Според проекта на "Турски поток", се предвижда строителството на четири отсечки на газопровода", потвърди Серебряков.
Първата отсечка трябва да доставя газ за Турция. По нея трябва да потече "синьото гориво", което страната сега получава от Русия транзитно през Украйна. "Газпром" се надяваше, че с останалите три отсечки след 2019 г. ще може напълно да се откаже от транзита на газ за Европа през Украйна.
Залагайки всички разходи в първата отсечка на "Турски поток", "Газпром" може да обоснове, защо голяма отстъпка от цената за Турция е невъзможна, смята директорът на Small Letters Виталий Крюков. А ако Турция се съгласи със строителството на поне две отсечки, тогава разходите ще намалеят, обяснява той.
Анализаторът на UBS Максим Мошков оценява изграждането на всички тръби от проекта на 15,4 милиарда евро. Той смята, че цената на първата от тях дори ще бъде по-ниска, отколкото се очаква, включително и заради разтрогването на договора със "Сайпем". Първата отсечка винаги е скъпа, тъй като трябва да се извършат много дейности свързани с мобилизирането на ресурси, да се намерят подизпълнители, заяви той.
Мошков смята, че всичките четири отсечки на "Турски поток" могат да бъдат построени, но към 2022 г. "Газпром" разчиташе, че той ще заработи в края на 2019 г.
"Главният проблем на "Турски поток" е неговата висока цена. Строителството на тръбата по дъното на Черно море значително ще увеличи разходите и ще се отрази на рентабилността. Съответно, природният газ, който ще тече по газопровода, по дефиниция няма да бъде евтин", заяви пред ТАСС преди седмица бившият генерален директор на турската "Боташ" Мете Гекнел. Той също така отбеляза, че преговорите в момента текат само за строителството на една отсечка за Турция. Но главният въпрос на преговорите остава – това е крайната цена на газа. "Тъй като "Турски поток" няма да може да предложи евтин газ, възможни са други варианти. По-конкретно, може да бъде преразгледан маршрутът му или "Турски поток" да се превърне в "Син поток 2". Този вариант остава актуален", заяви Гекнел.
Tweet |
|