АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Двойният стандарт на храните: какво бе свършено?
След като повечето държави от Централна и Източна Европа повдигнаха въпроса за храните с двоен стандарт, Съвместният изследователски център – службата за научни дейности и познания към ЕК, публикува резултатите от ново проучване на продукти, базирано на представената на етикетите информация.
През изминалите седмици бяха обявени и първите резултати:
Анализирани са етикетите на 1380 екземпляра от 128 вида хранителни продукта от 19 държави от ЕС. Извадката обаче не е представителна за голямото разнообразие от хранителни продукти на пазара на ЕС.
23% от продуктите са били с еднаква лицева страна на опаковката и еднакво съдържание.
При 27% от продуктите разликите в състава им в различните страни от ЕС са били съпроводени от различна лицева страна на опаковката.
9% от продуктите, представени като еднакви в целия ЕС, са имали различен състав: те са имали еднаква лицева страна на опаковката, но различен състав.
Други 22% от продуктите, представени по сходен начин, са имали различен състав, но със сходна лицева страна на опаковката.
При използването на еднаква или сходна опаковка на продукти с различен състав не се наблюдават географски тенденции. Освен това разликите в състава, открити в тестваните продукти, не означават непременно разлики в качеството.
За гарантиране на правата
Какво бе извършено досега от Европейските институции:
Чрез приетите изменения в Директивата за потребителските права е изяснено кога наличието на разлика в качеството на продуктите е заблуждаваща практика.
Публикувани са набор от насоки, които помагат на националните органи да прилагат законодателството на ЕС за защита на потребителите в областта на храните.
За решаването на проблема са изразходвани 4,5 млн. евро.
За тестване на продукти в целия ЕС ще се използва една и съща методика, за да се разбере по-добре каква е ситуацията с различното качество на храните.
ЕК отправи нова покана за предложения с общ бюджет 1,26 млн. евро, чиято цел е укрепване на капацитета на потребителските организации да тестват продукти и идентифицират потенциално заблуждаващи практики. Крайният срок за участие е 6 ноември 2019 г./Активни потребители
Tweet |
|