АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Делото „Боинг“ в рамките на СТО
В Официален вестник на ЕС е публикуван регламентът на Европейската комисия за увеличаване на митата върху износа на САЩ за ЕС на стойност до $4 млрд. Държавите — членки на ЕС, взеха решение за налагането на ответни мерки, тъй като САЩ все още не са предоставили основа за уреждане на спора чрез преговори, която би могла да включва незабавно премахване на митата на САЩ върху износа на ЕС в рамките на делото „Еърбъс“ пред СТО. На 26 октомври Световната търговска организация (СТО) официално разреши на ЕС да предприеме такива ответни мерки срещу неправомерните субсидии, предоставени от САЩ на производителя на въздухоплавателни средства „Боинг“. Европейската комисия е готова да работи със САЩ за разрешаване на този спор, както и за постигане на споразумение за изготвяне на действащи дългосрочно правила относно субсидиите за въздухоплавателните средства.
Изпълнителният заместник-председател по въпросите на икономиката в интерес на хората и комисар по въпросите на търговията Валдис Домбровскис заяви: От самото начало заявихме, че искаме да намерим решение на този дългогодишен проблем. За съжаление поради липсата на напредък със САЩ нямаме друг избор освен да наложим тези ответни мерки. Така че ЕС упражнява законните си права, произтичащи от приетото наскоро решение на СТО. Призоваваме САЩ да се съгласят двете страни да премахнат съществуващите ответни мерки, като решението за това влезе в сила незабавно, така че да можем бързо да приключим с този проблем. Премахването на тези мита е от полза и за двете страни, особено като се имат предвид щетите, които пандемията причинява на нашите икономики. Сега имаме възможност да подновим нашето трансатлантическо сътрудничество и да работим заедно за постигане на общите ни цели.
С налагането на ответните мерки ЕС се оказва в едно и също положение със САЩ, като всяка от страните е наложила значителни мита въз основа на две решения на СТО относно субсидиите за въздухоплавателните средства. Ответните мерки на ЕС включват допълнителни мита в размер на 15 % върху въздухоплавателните средства, както и допълнителни мита в размер на 25 % върху внасяни от САЩ редица селскостопански и промишлени продукти, като по този начин те изцяло съответстват на мерките, наложени от Съединените щати в контекста на делото пред СТО относно субсидиите за „Еърбъс“.
Контекст
През март 2019 г. Апелативният орган, най-висшата инстанция на СТО, потвърди, че въпреки предишните решения САЩ не са предприели подходящи действия за спазване на правилата на СТО относно субсидиите. Вместо това те са продължили да оказват незаконна подкрепа на своя производител на въздухоплавателни средства „Боинг“ в ущърб на „Еърбъс“, на европейската авиокосмическа промишленост и на многото заети лица в нея. В своето решение Апелативният орган:
- потвърди, че държавната данъчна програма на Вашингтон продължава да бъде централна част от неправомерното субсидиране на САЩ за „Боинг“;
- установи, че голям брой действащи понастоящем инструменти, включително някои договори за обществени поръчки на НАСА и Министерството на отбраната на САЩ, представляват субсидии, които могат да причинят икономически вреди на „Еърбъс“;
- потвърди, че „Боинг“ продължава да се ползва от предоставено от САЩ незаконно данъчно предимство, което подпомага износа (т.нар. Foreign Sales Corporation and Extraterritorial Income Exclusion).
Решението, потвърждаващо правото на ЕС да предприеме ответни мерки, произтича пряко от това предишно решение.
В паралелно дело във връзка с „Еърбъс“ през октомври 2019 г. СТО разреши на Съединените щати да предприемат ответни мерки срещу европейски износ на стойност до 7,5 милиарда щатски долара. Това отсъждане се основава на решение на Апелативния орган от 2018 г., според което ЕС и неговите държави членки не са спазили напълно предишните решения на СТО по отношение на възстановяемата инвестиция за стартиране на нов проект по програмите за A350 и A380. На 18 октомври 2019 г. САЩ наложиха тези допълнителни мита. Междувременно засегнатите държави — членки на ЕС, предприеха всички необходими стъпки, за да постигнат пълно съответствие.
Tweet |
|