АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ДЗИ и СиБанк меценати на модерно изкуство в Белгия
ДЗИ и СиБанк представят „Във време на промяна: Модерното изкуство в Белгия 1880 – 1950. Избрано от колекцията на KBC” на 24 ноември, съобщи информационна агенция Фокус, позовавайки се на информация от организаторите. Изложбата се организира съвместно с Посолството на Белгия в България по повод белгийското председателство на Съвета на ЕС. Куратор е Хилдегард Ван де Велде. Изложба представя шедьоври от началото на 20 век, на изявени художници като Джеймс Енсор, Фелисиен Ропс, Гюстав Ван Де Вустейне, Рик Воутерс, Леон Спилиаерт, Констант Пермеке и Рене Магрит и други представители на един от най-важните периоди в развитието на изкуството в Белгия. Официалното откриване ще се състои на 24 ноември от 18.30 часа, в в Галерия „Върхове”, ул. Славянска 2. В края на деветнайсети век изкуството в Европа претърпява значителна метаморфоза. Тя започва във Франция, където картината на Моне Импресия. Изгрев слънце става символ на импресионизма и модернизма. В края на деветнайсети век Белгия е една от най-индустриализираните страни в Европа. Това спомага за възникването на заможна средна класа, която е жадна за култура. Така се появяват покровители на изкуството и изложби, които привличат широката общественост. Водеща роля в промяната на европейското изкуство изиграва белгийският художник Джеймс Енсор, който се увлича първоначално по импресионизма и експериментите със светлината и цвета. Творчеството на Енсор има много сходства и със символизма, заради типичната му образност – демони, маски, и други странни създания. Той е признат също и за предшественик на експресионизма и сюрреализма – два стила, които достигат своя апогей в периода между двете световни войни. Техните белгийски представители – Констант Пермеке и Рене Магрит – печелят международно признание. Уникален е приносът също на Брабантските колористи, които са силно повлияни от френския фовизъм; те експериментират с едно по-деликатно равновесие между цвят и форма и се радват на голям успех до навечерието на Първата световна война.
Артистичният живот в Европа се възражда отново през 20-те години на двайсети век с появата на експресионизма и сюрреализма, следвани от абстрактното изкуство – тенденция, която приема множество различни форми. След Втората световна война културният живот в Белгия отново процъфтява.
През 1951 г. се разпада експерименталната група Кобра, което бележи края на Модернистичния период в историята на белгийското изкуство. Дейността на тази група отваря път за съвременното изкуство.
Tweet |
|