АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Дигитализирани ли са предприятията? Проучване
Само 20 на сто от предприятията разполагат със стратегии и дългосрочни програми за дигитализация. Около 35 на сто смятат, че имат други неотложни приоритети и не планират увеличаване на инвестициите в дигитализация. Отделя се повече внимание на технологиите, отколкото на хората. Това са само част от изводите от осъществените проучвания в рамките на проект "Готови за дигитална трансформация", изпълняван от Българската стопанска камара (БСК), в партньорство с Министерството на труда и социалната политика (МТСП) и Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ), съобщиха от Камарата.
Анализите показват, че търсенето на дигитални умения на пазара на труда в значителна степен превишава предлагането. Процесите на цифровизация са засегнали почти 90 на сто от работните места. Около 70 на сто от изследваните хора посочват, че в последните няколко години са настъпили съществени промени във функциите и задачите, които изпълняват. Всеки втори анкетиран твърди, че промените са комплексни и засягат както управлението на бизнес процесите, така и характера (организацията) на труда в неговото предприятие.
Внедрените дигитални технологии и новите бизнес решения обхващат множество дейности и процеси, свързани с управлението на данни и информация, комуникациите, управлението на ресурси, оптимизацията и контрола на производството, киберсигурността, управлението на взаимоотношенията с клиентите, маркетинга и продажбите, управлението на персонала и пр. Всичко това води до "натиск" към изискванията за умения и значително повишаване на очакваното от работодателите ниво на дигитална компетентност.
Стандартите за дигитална компетентност на ключовите за секторите длъжности показват, че над 55 на сто от дигиталните умения изискват ниво на владеене "напреднало" и "високо специализирано". На този фон само една трета от изследваните хора, заемащи ключови за предприятията длъжности и професии, покриват изискванията на работните места за ниво на специфична дигитална компетентност, посочват от БСК. Всеки втори от изследваните има в една или друга степен проблеми (дефицити) с дигиталните умения, което неизбежно рефлектира върху качеството на работа и пригодността за заетост в условията на преход към цифровизирани работни места. Около 15 на сто от изследваните хора имат задълбочаващи се проблеми с дигиталните умения, което засилва риска от загуба на работа и ограничаване достъпа до пазара на труда.
Формалното образование изостава от динамиката в развитието на дигиталните технологии, посочват от Камарата. По тази причина все по-голямо значение придобиват политиките на работодателите в областта на неформалното обучение на служителите в развитие на специфични за предприятията дигитални умения и създаването на среда, насърчаваща и подпомагаща непрекъснатото учене и самоусъвършенстване на работното място. Малките и част от средните предприятия изпитват недостиг на финансови ресурси и ограничават програмите си за обучение в дигитални умения на служителите до покриване на част от настоящите дефицити, а не на бъдещите си потребности.
Методическите указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения
В тази връзка, с цел подпомагане на предприятията за преодоляване на дисбалансите в дигиталните умения, БСК създаде нови, специфични за всеки от 16-те сектора, включени в проекта, инструменти под формата на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите и препоръчителни програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения. Изходна база за тяхното създаване е извършеното изследване и анализ на добри международни и национални практики и подходи в осигуряването на продължаващо обучение и развитие на дигиталните умения на заетите лица. В изследването са описани и анализирани:
· изисквания и препоръки на ЕС към продължаващото (корпоративното) обучение за развитие на дигитални умения в работната сила;
· международни стандарти за дигитална компетентност;
· подходи и инструменти за оценка на нивото на дигитална компетентност;
· типове подходи в развитието и обучението в дигитални компетентности;
· корпоративни модели на водещи компании за оценка и обучение в дигитални умения на служителите.
Методическите указания са ориентирани към ръководствата на предприятията и специалистите, занимаващи се с обучение и развитие на човешките ресурси. Целта на тези документи е да послужат като методологическа основа за развитието на по-ефективни политики и практики и да подпомогнат формирането на собствен модел и капацитет на предприятията в развитието на дигиталните умения на работната си сила.
Методическите указания съдържат описание и препоръки по отношение на:
· методи и инструменти за оценка на потребностите от фирмено обучение в областта на дигиталните умения;
· методически изисквания към политиките и системите за планиране, организиране и измерване на ефективността от фирменото обучение;
· съвременни изисквания към уменията на фирмените обучители и ментори (наставници) в поддържането и надграждането на дигиталната компетентност на работещите;
· подходи във взаимодействието с образователни и обучаващи институции в областта на дигиталните умения.
Секторните препоръчителни програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения
Секторните препоръчителни програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения в работната сила имат за цел да подпомогнат развитието на дигитални компетентности у хората, изпълняващи ключови функции в реализацията и усъвършенстването на бизнес процесите в предприятията. Програмите са препоръчителна методическа основа за дефиниране и актуализиране на корпоративните програми за обучение на работниците и служителите в областта на дигиталните умения. Те са подходяща база за самооценка, обучение и валидиране уменията на работещите в секторите, в съответствие със съвременните изисквания и стандарти за дигитална компетентност. Програмите допринасят за актуализиране и подобряване на качеството на услугите на доставчиците на неформално обучение, в съответствие със специфичните потребности на икономическите сектори.
Секторните препоръчителни програми за неформално обучение имат два елемента:
1. Концепция, изходна основа за разработване на програмата, описваща основните предизвикателства пред сектора, свързани с прехода към цифровизация и дигитална трансформация, потребностите от дигитални умения, констатираните нeсъответствия (дефицити) в дигиталните умения на работещите, методи за обучение и оценка на резултатите;
2. Препоръчителна програма с 30-40 теми в областта на специфичните дигитални умения, класифицирани по области и нива на дигитална компетентност, описани с очаквани резултати от обучението и хорариум.
16-те секторни препоръчителни програми са свободно достъпни на сайта на проекта. До края на май т.г. програмите ще бъдат тествани и валидирани от 520 заети чрез преминаване на пилотно тестово е-обучение по разработеното учебно съдържание на 36 е-курса в създадена за целта електронна платформа за обучение https://bia.contipso.com. Платформата също ще бъде свободна за обществено ползване от началото на юли 2023 г. (след приключване на тестовия й период).
Tweet |
|