АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
До 40 евро/кв.м. наем в моловете



С откриването на нов шопинг център във Варна и обновяването на съществуващи площи във водещи молове в София, обемът на търговските площи през изминалата година значително нарасна. Общото предлагане достигна 810 700 кв. м в цялата страна, показват данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.
В столицата делът на свободните площи към края на 2019 спадна от 9% на 5% като резултат от високата наемна активност и бързото усвояване на нови обекти.
„През изминалата година бяха завършени няколко проекта, стартирали преди 2-3 години. Заедно с преструктурирането на съществуващи шопинг центрове, новите търговски площи достигнаха обем, съпоставим със стойностите през 2010 г. Това засили търсенето и активността на наемния пазар. Благодарение на добрите резултати през годината и оптимистичните нагласи на търговците за дългосрочно развитие, все повече наематели обмислят или вече планират позициониране и в редица регионални градове“, посочи Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“.
Обектите за бързооборотни и спортни стоки, дискаунт магазините за дрехи и дрогериите са сред най-бързо развиващите. Освен вече присъстващите брандове, разширения предприемат и новите на пазара като полската дискаунт верига Pepco и базираната в Япония – MiniSo. През последното тримесечие първите си магазини у нас отвориха брандът на мъжка мода Avva, Nespresso и веригата за бързо хранене Spartan. Стъпване на българския пазара през 2020 годината планират веригата дрогерии Vitalite, Sportisimo, и дискаунт магазинa за дрехи Kik. Магазините за обзавеждане на дома Madame Coco и примиум козметичната марка Kiehl’s вече отвориха първи обекти в София.
След период на плавен ръст на цените, наемите в търговските центрове в София, за магазин с добра локация и площ около 100-150 кв. м, достигат 40 евро/кв. м към края на 2019, като очакванията са възходящият тренд да продължи. В Пловдив наемите за обекти със сходни параметри са около 30 евро/кв. м, а във Варна – 32 евро/кв. м. Най-ниски са наемните цени в Бургас – около 26 евро/кв. м.
„Очаквам продължаващият ръст на цените да бъде все по-тясно обвързан с оптимизация на пространствата – реновиране на общите части, както и други промени за подобряване на облика и средата в шопинг центровете. Това е и добър инструмент за разширяването на клиентската база и микса от наематели“, коментира Иван Граматиков.
Реструктурирането на бившите обекти на Carrefour в София започна през 2018 г. и ще продължи и през настоящата година. В Bulgaria Mall на мястото на освободените площи, предстои да бъдат открити обекти на dm и JYSK. Вече отвори фитнес от веригата Next level. В ход е и реновиране на последната останала зона от бившия хипермаркет в Paradise Center. Очакванията са новите 40 търговски обекта да бъдат открити за посетители през летните месеци.
Въпреки липсата на големи магазини, основните търговски улици в столицата и големите градове остават предпочитани локации за най-ключовите обекти на съответната верига магазини, (flagship stores), кафенета и ресторанти. Към последното тримесечие на 2019 г. офертните нива за магазин с площ 100-150 кв. м за моден бранд на булевард “Витоша“ в столицата са около 60 евро/кв. м с очаквания в краткосрочен план леко да се повишат.
ИНДУСТРИАЛНИ ПЛОЩИ
Tweet |
|