Довършването на АМ „Хемус“ е приоритет на правителството. Това заяви в сутрешния блок на Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя подчерта, че са построени 170 км от аутобана между София и Варна, като за дострояване остават 250 км с индикативна стойност около 1.9 млрд.лв. с ДДС „Предишното правителство замрази магистралата, като я извади от Оперативна програма „Транспорт“ и всякакво европейско финансиране, включително не плати 1,5 години за строежа на участъка Шумен- Белокопитово и пътния възел. Затова ние я върнахме като приоритет и поне част ще се финансира от ОП „Транспорт“, напомни регионалния министър.
В момента се провежда тръжна процедура и до няколко месеца ще бъде избран изпълнител за строителството на двата участъка от 60 км между Ябланица и кръстовището за Ловеч. Строителството може да започне още догодина, като продължи две години, ако няма обжалване на процедурите и проблеми с отчуждаването на земите. Министърът обясни, че строителството ще е сложно, защото в протежение на 60 км ще има четири тунела с различна дължина и пътни възли с различна сложност.
Павлова коментира, че Пътен възел „Белокопитово“ отговаря на всички проектантски норми и грешка няма. „Имаме прекрасно съоръжение, каквото се прави за пръв път в България и може би това, че е по-различно предизвика притеснение у гражданите, които все още не са пътували по него“, обясни министъра. Тя бе категорична, че дори най-големите критици на пътния възел са променили мнението си за него, когато са преминали. „Проблем няма. Пътният възел функционира изключително добре, а най-важното е че създава условия за безконфликтно и безаварийно преминаване“, каза още министър Павлова. Според нея дискусията за пътния възел показва старата максима, че в България всеки разбира от футбол, политика и пътища. Министърът напомни, че пътния възел е проектиран през 1984г., а отчужденията на земите са извършени в периода между 1996 и 1998г., с което опроверга спекулациите с отчуждение на терените.
Пътният възел Белокопитово е проектиран с идеята в него да се включат две магистрали, обясни инж. Лазар Лазаров, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура”. Едната е АМ „Хемус”, а втората магистрала ще е тази, която ще дойде от Русе. Той добави, че по-рано на мястото, където сега е изградено ново съоръжение е имало Т - образно кръстовище. Инж. Лазар Лазаров поясни, че идващите от София, влизат в щюлза, който е ограничен с пътна маркировка към Шумен, преминават през ускорител участък и продължават.
Министър Лиляна Павлова информира, че активно се работи и по
АМ „Струма“. След пускането на отсечката Сандански- Кулата, до края на месец октомври ще е готов и Лот 2 между Дупница и Благоевград. За строителство остава Лот 3, който преминава през Кресненското дефиле. „Отказахме се от строителството на двата огромни тунела , защото не са подходящи и това сочат всички проучвания. В момента търсим най-доброто проектантско решение за преминаване, което включва серия от по-малки тунели, полутунели, виадукти, сложни съоръжения. До 2017г ще имаме избран изпълнител за строителство в Кресненското дефиле“, обясни министър Павлова. За участъците преди Кресненското дефиле – между Благоевград и Крупник, както и между Кресна и Сандански в момента има избрани изпълнители и до края на месец август ще се подпишат договорите за строителство. „До 2023г. магистралата трябва да е готова, защото това е крайният срок за европейско финансиране. Ако нямаме проблеми с отчужденията и проектирането е напълно възможно в следващите 5 години да имаме изцяло завършена магистрала София- Кулата“, изрази увереност министър Павлова.
Министър Лиляна Павлова още веднъж увери, че няма да има
Тол -такси за леки автомобили. „Това, което предвиждаме е Тол -такси да заплащат превозните средства над 3,5 тона за изминато разстояние, а леките коли ще продължат да заплащат, но електронна винетка“, заяви министър Павлова. По думите й в момента се правят анализи за цената на винетните такси от страна на Световната банка, чиято стратегия показва, че значително трябва да се увеличат инвестициите в пътища, което респективно върви в бъдеще с повишение на пътните такси. „5 години цената не е пипана. С приходите, които генерираме едва покриваме разходите за текущ ремонт и зимно поддържане. Увеличаване на приходите значи по-голяма възможност за рефинансиране на средствата в изграждането и ремонта на пътища“, коментира тя.
По отношение на зачестилите сигнали за нарушения по плажовете и незаконно строителство по Черноморското крайбрежие министър Лиляна Павлова отбеляза, че МРРБ извършва стриктни проверки и налага съответните наказания. Министър Павлова увери, че никои няма право да иска такса от хората, за да стигнат до плажовете и призова да се подават сигнали за подобни нарушения. Министър Павлова коментира, че общинските пътища около плажовете нямат право да се заграждат. Кметовете трябва да спазват законите. Пътят над „Алепу“ е бивш републикански. Той бе с отпаднала необходимост, защото има изградено основно трасе. Ето защо е предоставен на общината, но това не значи, че тя може да го затваря“, коментира Павлова./МРРБ