АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Договор с мобилен оператор 24 месеца максимум
Контрактът с доставчик на мобилна или интернет услуга няма да надвишава 24 месеца, това е една от най-важните поправки, която се предлага в Закона за електронните съобщения от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). Паралелно с това експертите на министерството заложиха премахване на автоматичното подновяване на договорите. Досега много клиенти трябваше да следят стриктно датата на изтичане на договора и при пропуск се оказваха обвързани за нов дългосрочен период с оператора при често неизгодни за тях условия.
Интересите на потребителите са защитени и с въвеждането на задължение за предприятията да уведомяват абонатите си за датата на изтичане на договора два месеца предварително. Това трябва да бъде извършено в месечната фактура, по и-мейл, телефон или друг начин, посочен от клиента. Така всеки може да следи по-лесно сроковете на договора и при желание да го прекрати. Освен това експертите на транспортното министерство са предвидили, че условията за прекратяване на договора между предприятията и техните абонати не може да са пречка за смяната на оператора, независимо от продължителността на договора. След като проектът на МТИТС бъде приет, договорът с телекомуникационна компания ще може да бъде подновяван само при изрично съгласие на абоната. В противен случай той се преобразува в безсрочен при същите условия. Потребителят има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки. При едностранно прекратяване на срочен договор, абонатът дължи неустойка на предприятието за пропуснати ползи, включително за възстановяване на направени разходи по отношение на крайно оборудване. Неустойката трябва да е справедлива и за двете страни и да е формирана по прозрачен начин.
Промени, които МТИТС предлага, предвиждат потребителите да бъдат ясно информирани преди подписването на индивидуалния договор за продължителност на контракта, условията за подновяване, неустойки при предсрочно прекратяване; параметрите на услугата.
Кредитният лимит
С цел да бъде прекратена съществуваща нелоялна практика, се регламентира задължение за предприятието да уведомява абоната при доближаване на кредитния лимит и за преустановяване на изходящи услуги при достигането му. По този начин ще се даде възможност на абоната, от една страна сам да договори с предприятието кредитният си лимит, а от друга страна ще се гарантира, че няма да се генерират високи сметки. Клиентите трябва да бъдат информирани и при поява на необичаен за тях трафик или прекомерно потребление.
Глобите
До двадесет пъти се увеличават глобите за нарушения, свързани с преносимостта на номерата (отказ, забавяне, препятстване и др.). В новия законопроект на МТИТС санкциите за юридическите лица и едноличните търговци са в размер от 10 000 до 100 000 лв. Съгласно действащия закон се налагат глоби в размер от 500 до 5 000 лв.
Tweet |
|